5 simple steps til at få 10x eksponering med indhold fra én podcast episode

Hvis I ønsker at få succes med podcastmediet, skal podcasten ikke svæve rundt for sig selv i det auditive univers. Den skal synliggøres. Den skal markedsføres. Den skal ud at leve.
Men før du tænker, at det bliver ualmindeligt tidskrævende for dit marketingteam, så tænk på de andre fordele. Se det som, at podcasten fodrer de andre marketingkanaler med engagerende content, som underholder og inspirerer netop din virksomheds målgruppe.
Med denne step-by-step guide viser jeg dig, hvordan I nemt kan skalere en 30 min. podcastepisode, så I har indhold til både SoMe, nyhedsbrevet og website.
Det er samme metode vi har brugt til at skabe en fængende og engagerende podcast til Zephyr Consulting samt en meromsætning på min. 7,5 mio. kr til KOSMOS gennem Inventing Construction

Vi kommer ikke udenom det. Konceptet skal sidde lige i skabet, hvis det skal fange målgruppen. Helt kort, så kan et skarpt koncept defineres simpelt, klart og letforståeligt. Tro mig, svaret på ‘what’s in it for me?’ skal stå soleklart. Målgruppen skal på ganske kort tid kunne afkode, hvad podcasten handler om og hvorfor de skal lytte med. Hvis ikke de får serveret det på et sølvfad, finder de anden podcast, som forstår at lytterne kommer først.

Apropos målgruppen – Ved I hvad der frustrerer dem? Ved I hvad deres drømme er? Og ved I hvad der motiverer dem? Alt for få virksomheder kender og forstår deres publikum, og hvis I ikke ved hvem I taler til i podcasten, så er der ingen der lytter. Men hjælpen er her allerede. I blogindlægget ‘Sådan skaber du et engagerende podcast koncept’ serverer jeg hele opskriften på, hvordan du går fra den spæde idé til konceptet der fanger målgruppen.

Step 2: Få video på dine podcastepisoder

Flere og flere af vores kunder efterspørger video på deres podcast. Er det nødvendigt? Der er undtagelser på podcasts, som oplever stor succes uden video (Eksempelvis TACK Talks), men ellers er svaret et rungende ja. I mine øjne leveres fremtidens business podcasts også på YouTube og websitet, da det tilfører det auditive en visuel identitet og videoindholdet beviseligt er mere engagerende indhold at dele på eksempelvis SoMe og nyhedsbrevet.

Sørg også for at tage billeder og behind the scenes-videoer, som du kan bruge til at tease kommende episoder på andre marketingkanaler.

“Fun fact: De unge podcastbrugere foretrækker mere og mere at forbruge podcastmediet på YouTube. Med det sagt, er Spotify og Apple Podcasts stadig de største spillere på markedet (Kilde: Medieudviklingen 2023, DR)”

Et mere simpelt setup, er at optage remote (eksempelvis via Zencastr) med dine gæster eller medværter. Der findes utallige kvalitetsmikrofoner (f.eks. Shure MV7), som du kan plugge direkte i computeren. En klar anbefaling er også at skabe en visuelt interessant baggrund og købe et Full HD webcam (Logitech C920), så podcasten fremstår kvalitetsmæssig lækker og professionel på video – præcis som jeres produkt/ydelse.

BONUS: “Jakob, please sig, at der findes værktøjer der gør redigeringsarbejdet nemmere?” Hold my beer! Softwareværktøjet Autopod (extension til Adobe Premiere Pro) kommer til at revolutionere dit liv. Med ganske få klik klipper det hele din video-podcast sammen til en lækkerbisken. Cleanvoice er et andet værktøj, som “rydder op” i dine lydfiler, men jeg anbefaler stadig, at du redigerer episoden med Hindenburg, som jeg selv bruger.

Step 3: Skab mere synlighed med et blogindlæg

Flere og flere bruger Spotify, Apple Podcasts og YouTube som søgemaskiner, men Google er stadig den største. Det betyder, at når målgruppen søger på helt konkrete udfordringer e.lign., så skal jeres website dukke op. Du vil også gerne have at dit website er målgruppens go-to fyrtårn af sprød, engagerende og tillidsvækkende indhold – og heldigvis er det nemmere end nogensinde før at blogge.

Når du har optaget og færdigredigeret en episode, kan du få transskriberet lydfilen gennem softwareværktøjet DeScript. Men nu skal du høre det bedste. DeScript kan ligeledes generere en blog til dig med de vigtigste bullets fra episoden.

Vær dog obs. på at den 10 ud af 10 gange skal have “redaktørens” øjne på, så I kan få rettet indlægget for eventuelle stavefejl og fraser, som ikke giver mening. DeScript er ikke perfekt (endnu).

Step 4: Boost SoMe kanalerne med engagerende videobits

Hvad definerer et godt og engagerende videobit til sociale medier? For det første skal det give målgruppen lyst til at tune ind på podcasten. Det skal være lærerigt. Det skal være inspirerende. Det skal være knivskarpt. Skal der ekstra flødeskum på kagen, må det også gerne få målgruppen til at trække på smilebåndet. Det er ikke særlig konkret Jakob. I know, så lad os blive mere konkrete:

  • Find en skarp pointe, der splitter branchen og som kan skabe debat på sociale medier.

  • Find guldkornet, hvor lytterne får et konkret tip med hjem i bagagen.

  • Find cliffhangeren der får FOMO-genet til at buldre og brage hos målgruppen.

  • Find det fuckup eller den dårlige joke, som får alle til at grine.

Jeg anbefaler, at de er mellem 15-45 sek. lange (max 60), da vores attention span er ringere end en guldfisks, samt at videoerne krydres med fængende opslag, der fortæller, hvad lytterne ellers kan forvente af episoden. Drop de gængse: “Vi har netop udgivet en ny episode – lyt her!” og følg i stedet P.A.R. modellen:

  • Problem: Hvilken konkret udfordring eller problemstilling taler i om? (Krydr beskrivelsen med hvorfor det er relevant for målgruppen at lytte med)

  • Actions: Hvilke konkrete steps kommer I ind på i episoden?

  • Results: Hvad er målet med episoden – altså hvad kan målgruppe forvente at lære fra episoden?

Jeg tør godt vædde på, at I med ovenstående opskrift på fængende videoer og opslag opnår 10x synlighed på sociale medier, samtidig med at lyttertallet boostes episode for episode.

BONUS: “Jakob, please sig, at der findes en nem måde at finde fængende klips fra podcasten?” – Ved du hvad? Det er der faktisk. Hvis du selv vil i gang med at producere og markedsføre podcasten, anbefaler jeg software-værktøjet OPUS. Med ganske få klik serverer det dig 5-10 brugbare klips, som kræver en smule efterbehandling, men ingen tvivl om, at du sparer en masse klips. Herefter vil jeg anbefale dig at bruge Captions til at lave undertekster.

Hvorfor ikke bruge OPUS’ værktøj til undertekster? Jeg synes de er alt for unøjagtige, hvorimod Captions er spot on.

Step 5: Nyhedsbrevet og podcasten spiller fremragende sammen

Du kan ikke længere stole blindt på sociale medier. Algoritmerne ændrer sig konstant og reachet falder og falder – især på Facebook og Linke-ding, og jeg vil ikke anbefale dig udelukkende at bygge videre på lejet jord. Du ønsker selv at have den fulde kontrol, hvilket du får med E-Mail marketing (og din blog og podcast).

Så hvordan spiller Nyhedsbrevet og din podcast sammen? Nu skal du høre:

  • Med nyhedsbrevet får du en direkte linje til målgruppen, når de ikke lytter til en episode.
  • Med podcasten kan du få lytterne til at signe op til nyhedsbrevet – evt. med en relevant give-away som supplerer emnet i hver episode.
  • Du kan lettere markedsføre virksomhedens produkter og ydelser med nyhedsbrevet – så når du har skabt tillid og inspireret lytterne med det ene guldkorn efter det andet gennem podcasten, vil de være mere tilbøjelige til at købe, når muligheden byder sig.
  • Du kan med nyhedsbrevet fastholde lytterne og markedsføre nye samt tease for kommende episoder (Tip: Brug videobits fra episoden og P.A.R. modellen til at skrive fængende nyhedsbreve)

Jeg vil dog stadig advokere for, at du primært sørger for at skabe værdi gennem nyhedsbrevet. Målgruppen skal føle, at de får ny inspiration og/eller læring med fra hver elektronisk post de åbner fra din virksomhed. Her kan du ligeledes lade dig inspirere af indholdet og guldkornene fra podcasten.

Min tidligere kunde LAZZAWEB markedsføre podcasten LAZZATALKS på deres nyhedsbrev – det er en fremragende måde at holde fast i målgruppens opmærksomhed.

Opsummering: Sådan mixer du indsatserne sammen til en smagfuld cocktail

Hvis du virker overvældet nu, forstår jeg det godt. For at overskueliggøre det hele, beskriver jeg i dette afsnit, hvordan jeg selv mixer de 5 steps sammen til en velsmagende cocktail med lækker pynt. Jeg tager udgangspunkt i min egen podcast; PodcastGuiden. De 5 steps kræver, at jeg afsætter 2-4 timer ugentligt til at maximere indholdet af en episode.

Step 1: Jeg har skabt et letforståeligt koncept, hvor målgruppen får garanteret at PodcastGuiden er det eneste sted, som de behøves at gå hen for at få de bedste tips og tricks til at starte deres helt egen succesfulde podcast. Formatet er kort, skarpskåret og en blanding mellem interview- og soloepisoder.

Step 2: Jeg sørger for sprød lyd og optager episoderne på Zencastr (i stedet for fysisk), fordi det sparer tid, som jeg i stedet kan bruge på at sælge og skabe fængende podcasts ude hos kunderne. Efter optagelserne henter jeg både video- og lydfiler ned og udgiver dem som podcast og YouTube episoder.

Step 3: Jeg bruger DeScript til at lave et blogindlæg med de vigtigste bulletpoints. Herefter retter og udgiver jeg blogindlægget på mit website og sørger for at embedde YouTube- og podcastepisoden, så målgruppen ved, at de også har mulighed for at lytte eller se med.

Step 4: Jeg bruger OPUS til at få skabt fængende videobidder til SoMe, som jeg deler flere gange om ugen på LinkedIn. Til min Instagram og TikTok har jeg en anden podcast, markedsføre jeg en anden podcast jeg laver sammen med Mike Radoor.

Step 5: Jeg markedsfører den nyeste episode på mit Nyhedsbrev og embedder YouTube episoden, så målgruppen både kan se og læse med. Jeg opfordrer også lytterne til at signe up til nyhedsbrev med min nuværende giveaway: “De 5 mest udbredte fejl ved virksomheders podcast (.. og hvordan du undgår dem)”. Har man tiden og ressourcerne til det, anbefaler jeg også en skræddersyet giveaway til den enkelte episode.

Tusind tak for at læse med så langt. Jeg håber, at du har fået en masse guldkorn med og virker det stadig uoverskueligt, så book endelig 30 min. uforpligtende sparring med mig her. Jeg glæder mig til at snakke med dig.

Del på

Relateret blogs

Den ultimative guide til at starte en ørehængende podcast, som tiltrækker nye kunder (Opd. 2024)

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvordan du får nye kunder med en podcast
  • Hvorfor det virker (Konkrete cases fra virkeligheden)
  • Hvordan du skalerer indholdet til samtlige marketingkanaler

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
Få alt at vide om podcasting!
jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp til din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING