Hvad kendetegner en podcast? Kort sagt er podcasts Netflix på lyd, men hvem laver og lytter til podcasts? og hvordan kommer du i gang med podcast?
I dette blogindlæg introducerer jeg dig for podcastmediet. Jeg giver dig et svar på hvad det er og hvordan du lytter til en podcast, men også hvordan du selv kommer i gang.
Hvad kendetegner en podcast?
Podcasting er ikke bare en lydoplevelse du kan finde på de forskellige podcastplatforme. Podcasting er den totale frihed. Der er ingen regler, det er on demand på det, du har lyst til at lytte til; Comedy, Business, True Crime, Politik etc. Andre kalder det også Netflix på lyd, hvilket jeg synes er en spot on beskrivelse.
Og mere fantastisk er; Alle kan være med! Du har mulighed for at finde de velkendte radioprogrammer som Sara & Monopolet som podcast. Men du finder også virksomheder og almindelige mennesker, der hver især giver deres fremragende bud på hvordan en podcast også kan se ud. Det kræver ikke det store budget at komme i gang – det kræver at du har noget på hjerte, som du har lyst til at dele med hele Danmark.
Men hvad er en podcast mere præcist? Det er lidt flydende for podcasts kommer også i mange former. Du kan finde solopodcasteren, der eksempelvis deler ud af sin ekspertise, men også nysgerrige podcastere der inviterer en ekspert i studiet til en snak om et relevant emne. Du kan også finde gode kammerater og veninder, der taler om alt mellem himmel og jord samt podcasts der dykker ned i Danmarks- og verdenshistorien.
Podcastmediet boomer
Podcastmediet er blevet mainstream og har de seneste 10 år oplevet en eksplosiv vækst. En af de helt store grunde til det er, at det er en nem måde at blive underholdt på eller få ny viden, og som lytter får man lov at bestemme hvad man vil høre og hvornår man vil høre det.
Hvornår kom podcast ind i det danske sprog?
Det kan være svært at sige præcist hvornår podcast blev en integreret del af danskernes ordforråd, men tallene i Danmark taler for sig selv. Næsten tre ud af fem i alderen 16-39 år har lyttet til podcasts indenfor de seneste 3 mdr., mens den største relative stigning i antallet af lyttere ser vi i gruppen 40-74 år, som har taget mediet godt til sig over de seneste 10 år (Danmarks Statistik) Fordelt på alle aldersgrupper lytter næsten 30% ugentlig til podcast.
Overalt i verden oplever podcasting også en kæmpe fremgang. 75 pct. af amerikanerne har lyttet til podcast, i 2020 blev der skabt to nye podcasts i minuttet og antallet af branded podcast er ifg. analyse-værktøjet Chartable steget med 2.633 pct. siden 2015.
Sådan lytter du til en podcast
Med din iPhone og iPad har du mulighed for at lytte via den inkluderede podcastapp: Apple Podcast. Har du en Android telefonen kan du hente, eller også er Google Podcast appen allerede installeret. Flere og flere lytter også via Spotify, som virkelig satser på podcasts og producerer egne eksklusive shows. Det samme gør Gimlet Media og danske Podimo der koster fra 59 kr. om måneden.
Udover det kan du også finde podcastsapps som Castbox, Podbean og Pocket Cast, som ikke koster dig en krone at downloade.
Gode podcast anbefalinger
Du får her gode anbefalinger, som du kan gå i gang med, hvis du mangler et godt podcastshow at starte ud på:
- True Crime: Mørkeland og True Story
- Business: Adfærd og Iværksætterhistorier
- Comedy: Vanvittig Verdenshistorie og Den Grå Side
- Sport: Mediano og Fodboldministeriet
- Samtalepodcasts: Her Går Det Godt og Fries Before Guys
- Film, serier og gaming: Han Duo og Dårligdommerne
- Musik: Den Nye Stil og P6 Beat Elsker
- Politik: Borgen Unplugged
- Børn og familie: Farmænd og Disneyhjørnet
Læs mere om hvor du finder podcasts her.
Hvad er en podcast i praksis
Men jeg gætter på, at du sidder med nogle spørgsmål. Hvorfor er det en god idé for min virksomhed at podcaste? Hvordan får vi succes med mediet? Og hvordan kan en podcast tiltrække nye kunder eller sælge mere til eksisterende kunder?
Så hvis du er blevet nysgerrig på podcast, og vil høre mere om, hvordan man laver sin egen podcast, så har jeg samlet en række blogindlæg, der dykker længere ned i det praktiske omkring podcast; speak, interview, storytelling, udstyr og undskyldninger, gode grunde til at podcaste, og selvfølgelig, hvordan du kommer i gang.
Lav en podcast: 5 gode grunde
Hvad betyder podcast for dig? En podcast betyder muligheder. Muligheder for udvikling, indblik i dine kunders og lytteres statistik og meget mere. Lav en podcast og få alt virksomheden drømmer om; adgang til målgruppen, tillid til dit brand, udvid netværket og fortæl de gode historier – læs mere i blogindlægget.
Men inden vi går i gang vil jeg fortælle dig, hvilke virksomheder der bør have en podcast. Det korte svar er i mine øjne ALLE! Men, og der er et men, da hele præmissen for at have en podcast er afgørende. Hvis du ser din podcast som én stor annoncerings- og salgskanal for din virksomhed, vil du opleve, at lytterne flygter og dermed får du intet ud af det hårde arbejde. Hvis du derimod sætter dine (kommende) lyttere, kunder og følgeres behov først og fokuserer på ”Hvilken værdi kan jeg tilbyde dem med min podcast?” vil jeg mene, at du er på helt rette spor, og bør starte dit eget show.
Hvordan laver man en podcast
Hvordan laver man en podcast fra bunden? Guiden til alt fra idé til udgivelse, gennem brainstorm, forskellige formater og prisen på udstyr – læs mere i blogindlægget.
Hvis du har læst alle de gode grunde til at starte en podcast, tænker du sikkert; hvordan laver man en podcast på den bedst mulige måde. Tro mig, når du først er i gang, er det på ingen måde raketvidenskab at producere og udgive en podcast.
Det mest tidskrævende arbejde ligger i starten, hvor du skal fra dine flyvske idéer til et solidt koncept, købe det helt rette udstyr, lære at redigere (medmindre du outsourcer denne del) og distribuere din podcast. Når denne del er på plads, er du godt kørende, og jeg vil gerne fortælle dig hvordan ved at gøre processen overskuelig for dig.
Podcast udstyr og undskyldninger
Du kan læse meget mere om Podcast udstyr i tre forskellige prisniveauer i dette blogindlæg, samt fem dårlige undskyldninger, der holder dig fra at komme i gang – f.eks. et podcast studie.
Der er alt for mange der tror, at de skal have et fancy studie eller have udstyr til mange tusinde kroner, hvis de skal starte deres egen podcast. Det koster lidt og kræver en investering! Det er selvfølgelig vigtigt, at jeres kommende podcast lyder godt fra start, hvis I vælger at få produceret en til jeres virksomhed. Men det koster ikke en bondegård eller spidsen af en jetjager at lyde godt fra start. Tværtimod.
Apropos podcast udstyr, så er manglen på udstyr blot én af de typiske ting, der holder dig fra at starte en podcast. Det kan virke som en uoverskuelig proces at starte en podcast op, men der findes modsvar til de dårlige undskyldninger.
Podcast Speak: 10 tips til det sprøde speak
Podcast speak sætter standarden for din podcast, og gør at lytterne beslutter sig for at lytte videre – få et sprødt speak med disse 10 tips – læs mere i blogindlægget.
Det perfekte podcast speak afhænger både af lokationen, og din stemme. Heldigvis er der meget du kan gøre selv, for at forbedre dit hjemmestudie og din egen præstation. Jeg har selv startet podcasts, og hjulpet andre med at producere dem, ud fra det har jeg her samlet de 10 bedste tips til at opnå det perfekte speak.
Speaket er et af de vigtigste elementer i en enhver produktion. Den fortæller lytterne om den røde tråd, der forbinder hele episoden. Det er allerede i det indledende speak at lytteren beslutter sig for, om denne episode er værd at lytte til.
Podcast interview: 10 trin før, under og efter
Podcast interview gennem 10 trin; før under og efter selve interviewet. Få også en huskeliste til dig som den gode podcast vært undervejs – læs mere i blogindlægget.
Værten i en podcast har en enorm betydning. En undersøgelse fra Nochmal viser, at en dårlig vært har større betydning for, om en lytter fravælger en podcast end dårlig lyd. Det handler ikke bare om, at lyden er god. DU skal også være en god podcast vært.
Podcast storytelling
Podcast storytelling skaber spænding, fanger lytterne med personlige historier, og opbygger cliffhangers, så de lytter med helt til slut – læs mere i blogindlægget.
Men når vi taler om at bruge storytelling i en business-podcast, så hverken kan eller skal vi sammenligne det med, hvordan True Crime-podcasts bruger storytelling til at skabe spænding og cliffhangers. Der er andre måder, du kan gøre det på, og starten af episoden er afgørende! Det er allerede her, du skal fange lytterne.
Podcast ordbog
I din rejse ind i podcastmediet vil du nok støde på en masse nye ord og begreber – som jeg heldigvis har beskrevet i min podcast ordbog.
Lyt til PodcastGuiden
Lyt også til alle 13+ afsnit af PodcastGuiden – det eneste sted du behøves at gå hen, for at få de bedste tips og tricks til at starte din egen succesfulde podcast til din virksomhed. Du kan høre første afsnit her: