En podcast kan virke uoverskuelig at komme i gang med. Hvad skal den handle om, hvordan skal jeg bygge den op, hvordan sikrer jeg, at den er relevant? Det er overvejelser som mange sidder og grubler over, når de gerne vil i gang med en podcast. Her har jeg givet mit bud på, hvordan du sikrer dig den gode podcast.
Arbejdet med den gode podcast starter længe før du optager den første episode. Det handler om at skrue det helt skarpe koncept sammen, og derfor skal du i gang med en god gammeldags idéudvikling først. Podcasting er altså ikke raketvidenskab, når du laver dit hjemmearbejde fra starten.
Spørgsmål inden du starter
- Hvorfor skal vi overhovedet podcaste?
- Hvad er vores målsætning?
- Hvem er den ideelle lytter på podcasten?
- Hvad lytter vores ideelle lytter allerede til?
- Hvad søger vores lyttere i vores podcast?
- Hvem er vores konkurrenter?
- Hvad gør konkurrenterne godt og dårligt?
- Hvordan adskiller vi os fra de andre?
- Hvor lang skal en episode vare?
- Hvor ofte vil vi udgive?
- Hvilken stemning og sprog skal podcasten have?
- Hvilken følelse skal lytteren sidde tilbage med?
Kritisk brainstorm
Hvad er så et godt koncept?
Marketing Brief: Marketing Brief er en skarp podcast med konkrete tips, tricks og hacks til din online marketing.
Konceptet er altså fundamentet, men man kan godt udvikle det. Din podcast kan altid udforske nye retninger, men bør altid konceptet bestå. Derfor er det også vigtigt, at de podcast ideer du overvejer, er brede nok til mere end et par afsnit, så konceptet forbliver det samme.
Jo, man må godt afvige i formater, men ikke skifte for meget. Du kan altså ikke gå fra kosmisk til alvorlig – eller fra samtalepodcast til monolog fra gang til gang.
Podcasts uden koncepter lider en stille død
Halvdelen af alle podcasts dør indenfor de første 14 episoder. Men der er visse ting du kan gøre for at undgå at podfading sker for netop din podcast.
- Planlæg en fast dag om måneden i kalenderen, hvor podcasten skal optages, og få gerne flere episoder ”i hus” på en gang.
- Undgå at skulle stille udstyret op og pakke ned hver gang, I optager. Har I mulighed for at have det stående fremme i et mødelokale, er det meget nemmere og hurtigere for jer at komme i gang med de næste optagelser.
- Hav gerne realistiske forventninger til, hvor ofte I kan udgive en episode. Start med 1-2 hver måned og øg evt. frekvensen derefter, hvis det er muligt.
- Overvej at outsource redigeringen, som de fleste finder kedelig. Flere podcastere ansætter studentermedhjælpere til denne del, da de ofte ikke skal betale det samme som professionelle.

Tre populære podcast formater
Solopodcast
Interviewpodcast
Interviewpodcasten består af to personer, en interviewer og en gæst, der snakker om et emne. Det er mere tidskrævende at planlægge og producere, men til gengæld får man mere dynamik i samtalen mellem to personer. Men husk at du som interviewer også er ekspert, så podcasten bliver en ligeværdig samtale, <hvor du også deler ud af din ekspertise.
Co-hosted podcast
Co-hosted podcast har flere værter, og ofte de samme værter hver gang. I stedet er det emnet, der skifter. Dette format er fuld af energi og dynamik, og kræver derfor at der er en form for agenda, så det ikke løber løbsk. Der SKAL være en ordstyrer og en rød tråd igennem episoden, så det ikke bare er snak.
Opbygning af en episode
Når du har besluttet jer for et podcast format, skal du finde ud af, hvordan dine episoder skal bygges op. I mine øjne er det ikke nok at fortælle om eksempelvis tendenser, i det marked du eller din virksomhed opererer i. Fortæl hvilke konkrete konsekvenser det kan have for din målgruppe, og hvordan det kan løses! En simpel måde at bygge en episode op kan være:
Skarp velovervejet intro speak om hvorfor lytterne skal lytte med + Konkret problem/udfordring + konkret løsning + en masse passion = En rigtig lækker rød tråd!
- P står for Problem: lytternes problemer eller udfordringer.
- A står for Aktion: de handlinger de skal tage for at løse udfordringerne
- R står for Result: hvad de får ud af, at løse den her udfordring
Hvordan kan indholdet i din episode skaffe dig nye leads?
Hvis du gerne vil gøre din podcast til en leadmagnet, kan dette sagtens lade sig gøre. Det klare mål skal være at få lytterne til at købe eller signe sig op til jeres nyhedsbrev. Det kan gøres ved:
- At tilbyde lytterne en guide, checkliste, whitepaper eller e-bog med relevant indhold til episoden. Hvis i eksempelvis udgiver en episode om at ”Få succes med Facebook annoncering som soloselvstændig,” så giv lytterne mulighed for at downloade en step-by-step guide med jeres vigtigste bulletpoints, ved at signe sig op til jeres nyhedsbrev.
- At tilbyde lytterne forhåndsretten til at købe eller en eksklusiv rabat på eksempelvis et onlinekursus.
- Giv jeres lyttere en early-bird rabat på et kommende arrangement, som I har lige på trapperne.

Vigtigheden af værten
Hvem skal være vært?
En vellykket vært vil være en der har en passion for dit shows formål og med en naturlig færdighed til at engagere lytterne. En der vil være i stand til at fremme autentiske samtaler i hver episode, der får publikum til at føle sig som en del af showet.
Brug ikke for meget krudt på at holde øje med lyttertal
“Kan jeg få succes med podcasting, selvom der kun er 200 mennesker, der lytter med?”
Hvor lang skal en podcastepisode være?
Hvad koster det at komme i gang?
Med udgangspunkt i, at du skal bruge udstyr til to personer, får du her tre forskellige setups, der sikrer din podcast en professionel lyd fra start:
- God lyd: 2 x Rode Podmics + Zoom H4N pro recorder: Ca. 3.400 kr. inkl. moms.
- Fantastisk lyd: 2 x Rode Procaster + Zoom H6: Ca. 5.190 kr. inkl. moms.
- Creme de la creme: 2 x Shure SM7B (mikrofonerne, Michael Jackson indspillede albummet Thriller med) + Rode Rodecaster Pro: Ca. 10.000 kr. inkl. moms
Et formidabelt (og gratis) redigeringsprogram

Gode råd til udgivelse af din podcast
Når du har optaget de første episoder, og er klar til at berige dine følgere med fremragende indhold, vil du selvfølgelig gerne have, at flest muligt følger med fra start.
Det gør du ved at:
- Giv lytterne noget forskelligt at vælge imellem ved at udgive mindst tre episoder med forskellige emner fra start.
- Fokusere på at få lytterne til at abonnere på podcasten. I 2018 analyserede hostingplatformen Libsyn hundredvis af shows igennem mange uger, og de kom frem til, at den vigtigste ranking-faktor, der bruges af Apple Podcast-algoritmen, er antallet af abonnenter og væksten i abonnenter. Eksempelvis havde min podcast, “Sagt Mellem Os” kun nogle få hundrede afspilninger, da den i nogle uger lå under ”Top shows” i Business-kategorien.
- Sikre, at din podcast er synlig, hvilket er alfa og omega for en god start. Hav derfor en solid plan for din markedsføring klar. Vær aggressive på nyhedsbrevet, sociale medier etc. og send en personlig besked til potentielle lyttere med håbet om, at de vil anbefale podcasten til deres netværk.
Sådan får du din podcast på Apple Podcast, Spotify og Google Podcast
Få hjælp til din podcast
Måske har du allerede udgivet nogle podcast-episoder, men synes, det er svært at få gjort folk interesseret i din podcast. Måske har du allerede udstyret af andre årsager, men vil gerne i gang med podcasting. Det kan også være, at du gerne vil have hjælp til at finde på et par fede podcast ideer, så dit koncept bliver knivskarpt.