Hvordan starter man en podcast [Case med Lazzatalks]

Hvordan starter man en podcast

Hvordan starter man en podcast? Gode råd til at starte en podcast helt fra bunden, og en case med, hvordan LAZZAWEB lykkedes med LAZZATALKS.

Jeg er slet ikke i tvivl! De gode historier sælger samt styrker din markedsføring og brand. Jeg drømmer om, at jeg om 5 år bl.a. lever af at fortælle vigtige, relevante og betydningsfulde historier der inspirere, skaber forståelse og refleksion.

“Men hvorfor skulle nogen lytte til min podcast?” Uh ha, det spørgsmål har jeg fået en del gange, desværre. Og det skyldes nok desværre en manglende tro på, at du kan levere en podcast til sine kunder, netværk og følgere, som de har lyst til at lytte til.

For det første… Så er det vel en disciplin du gennemgår dagligt; nemlig at overbevise andre eksempelvis om værdien af din virksomheds produkt og/eller tilmelde sig dit nyhedsbrev, webinar etc. Så hvorfor tænker du så, at du ikke kan overbevise andre om at lytte til din podcast?

Tips til starten af din podcast rejse

Hvis jeg alligevel skal give et give et par gode tips til hvordan du får tunet lytterne ind på din podcast, så sørg for at:

  • Ha’ en stor portion tålmodighed. Er du vedholden og sørger for, at din podcast er synlig i din markedsføring, så vil flere og flere hoppe på vognen.
  • Dine lyttere får en god oplevelse. Det kræver god lyd, en god portion storytelling og at du har en hel del på hjerte.
  • Huske det vigtigste: Det er DIG! de kommer for at lytte til. Din passion, din stemme og din personlighed. Så lad det hele skinne i gennem Medmindre du har en unik viden/produkt kan de helt sikkert høre om det samme emne i en lignende podcast.

Derfor: Bare vær dig! Vær tålmodig! Del din passion og viden! Så skal det nok gå. Og du skal som virksomhed og organisation ikke ud og producere 52 episoder om året. Det er nok at starte med en serie på 5 episoder, hvor i sætter fokus på et emne der sætter følelserne i gang hos lytterne.

Hvordan starter man en podcast fra bunden

“Kan jeg få succes med podcasting, selvom der kun er 200 mennesker, der lytter med?”

Det er et af de spørgsmål, jeg typisk får. Jeg ser ofte, at virksomheder har en tendens til at sammenligne sig med store podcasts, der har mange lyttere. Du lytter måske selv til en af dem? Men jeg kan berolige dig med, at du ikke behøver 10.000 eller 50.000 lyttere.

Lad mig forklare…

Forestil dig, at du står i midten af et fodboldstadion. Du er omringet af 10.000 mennesker på tilskuerrækkerne. Du taler i en megafon, og prøver at få et budskab ind i folks hoveder. Tror du, at den enkelte føler sig hørt? Tror du, at den enkelte føler en “connection” til dig?

Forestil dig nu, at du står i et lille auditorium. Du står og taler til 200 mennesker. Vil du ikke mene, at det giver en helt anden dynamik? Målet med en podcast er ikke lyttertal… Målet er engagement. For uanset hvilken marketing funktion du har i en virksomhed, så skal du lave indhold, som din målgruppe kan relatere til.

Indhold, der imødekommer målgruppens udfordringer og ønsker. Indhold, der skaber engagement, tillid og profit. For hvad vil du helst have? 200 engagerede lyttere eller 10.000 uengagerede lyttere?

LAZZATALKS’ case

Hvordan starter man en podcast i den virkelige verden? Lad os se nærmere på en praktisk case, om LAZZAWEB, der startede podcasten “LAZZATALKS – Skalering af virksomheder” i september 2020. LAZZATALKS beskriver de selv sådan her:

“En podcast om vækst af virksomheder. Du får en 360 graders indsigt i udfordringerne ved kraftig skalering. Det gælder alt inden for marketing, funding, kultur, arbejdsprocesser, ledelse og meget mere. Arbejder du i en virksomhed i vækst, så er podcasten en “must-hear”.

Men hvordan starter man en podcast som virksomhed? Læs mere nedenfor, eller ly selv i klippet når Patrik Lazzarotto, CEO & Founder af LAZZAWEB fortæller hvorfor har valgt at investere i at udvikle og drifte podcasten LAZZATALKS, men også hvilke fordomme og indvendinger han havde inden de gik i gang.

I interviewet fortæller Patrik Lazzarotto om de fordomme LAZZAWEB havde omkring podcasting; for hvem gider egentlig at lytte til en virksomhedspodcast? På den anden side lyttede Patrik selv til mange podcasts, og besluttede at være på forkant med udviklingen på området.

Adskillelse fra konkurrenterne med podcasting

Virksomheden ville gerne være anderledes, og tænkte at de kunne vinde rigtigt meget ved at være foran alle andre, på en område, hvor der endnu ikke var så overfyldt med content, som f.eks. indenfor blogging området. Samtidig ville man være proaktive, og invitere gæster om brugbare emner for målgruppen, der er enten ejerleder eller marketingansvarlig.

Blogindlæg var nemlig blevet til et “Red Ocean”, der var overfyldt med dårligt indhold – og content blot for content’s skyld. Der var altså en åbning i markedet, hvor det handlede om at komme i gang, inden alle andre var med indenfor de næste 5 år.

Det primære formål med podcasten var vigtigt fra starten. Og her handler det faktisk ikke om virksomheden LAZZAWEB, men i stedet det overordnede område om skalering af virksomheder. Altså alle de udfordringer lytterne, og LAZZAWEB’s kunder, møder som vækstvirksomhed.

Indblik i virksomheden bag facaden

Selvfølgelig er det udfordringer LAZZAWEB sælger produkter, der kan hjælpe med at løse. Men der er fokus på kundens perspektiv, fremfor virksomheden sælg – og ikke ananas i egen juice. Dog startede man med 5 test-episoder om sig selv, for at sætte ansigt på menneskene bag, ledelses-filosofien og virksomhedens kultur.

Det gjorde LAZZAWEB for at være menneskelige, og ikke gemme sig bag virksomhedens logo og facaden på bygningen. Det skal ikke være hemmeligt, at det er virksomheden som er afsenderen på podcasten, men det er ikke selve podcastens fokus.

Starten på podcasten bød på en række udfordringer i en travl hverdag, men nu er processen blevet en naturlig del af virksomhedens marketing. LAZZAWEB optager et par episoder hver anden uge, og der er opbygget et flow, hvor emner og gæster planlægges fremadrettet. Det kræver selvfølgelig en del koordinering i teamet, for at få det hele til at fungere.

Succes efter tålmodighed

Podcasten har udviklet sig gennem en klassisk “hockeystav” kurve, hvor det gik langsomt i starten, men vedholdenheden har givet bonus nu. Det betyder faktisk i dag, at LAZZAWEB får rigtig meget positivt feedback fra både netværk, og ansøgere til jobstillinger, der allerede kender virksomheden fra podcasten.

Den største lektie fra LAZZATALKS er, at en episode ikke er nok, men at det kræver momentum. Det har taget lidt over et års dedikeret fokus at nå hertil, og en masse tålmodighed. Men det er tiden værd, og efter 20 episoder holder LAZZAWEB fast i strategien. Som en ekstra bonus har virksomheden nu 20+ episoder, og det skaber et solidt fundament for nye lyttere.

Podcasten har samtidig givet en stor troværdighed i markedet, samt kendskab og adgang til netværk. Folk kender Patrik og virksomheden på forhånd. Så det primære udbytte har være en stor differentiering og positiv positionering af virksomheden i forhold til det røde ocean, man gerne ville adskille sig fra.

Målet har altså være branding af virksomheden, og en naturlig del af en gennemgående tankegang om karma i virksomheden. Selvom målet ikke har været leadgenerering, er det klart at podcasten fører til nye leads på sigt, på grund af den positive opfattelse af virksomheden.

Del på

Skal jeg hjælpe dig med din podcast?

jakob linneberg

Jakob Sloth Linneberg

Fuldtids podcaster

Relateret blogs

Tiltræk kunderne, og styrk jeres brand med en podcast

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvorfor er podcasting blevet så populært
  • Hvorfor podcasting virker så effektivt
  • Hvor mange, der lytter til podcast herhjemme

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
ebog om podcast

Få alt at vide om podcasting!

Tilmeld dig og få din guide

jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp med din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING