Sådan skaber du et engagerende podcast koncept, der gør lyttere til trofaste kunder

Konceptet er alfa omega for jeres podcasts succes – og derfor fortæller jeg dig i dette blogindlæg, hvordan du skaber det helt rigtige af slagsen.

Tænk kreativt

Spangsberg Chokolade skal ikke tale om flødeboller.

SHAPING NEW TOMORROW skal ikke tale om tøj.

MuteBox skal ikke tale om lækre mødelokaler.

I stedet bør de tænke kreativt og hvordan de kan producere en podcast der skaber awareness omkring deres brand, og som generere indhold der kan genbruges igen igen igen på sociale medier, nyhedsbrevet og YouTube.

Jamen Jakob, hvad skal de så gøre? – Jeg er glad for du spørger!

Shaping New Tomorrow bør tale om og til livsstilen, som målgruppen søger at leve efter.

Spangsberg bør læne sig opad deres “Du må godt”-slogan og producere et show, hvor de interviewer kendte personer, der har opnået noget ekstraordinært indenfor deres felt, fordi de tog chancen!

Mutebox bør i stedet fokusere på det gode arbejdsliv og tale ledelse og arbejdsmiljø, som hjælper deres potentielle kunder med at drive en endnu bedre forretning.

Ovenstående idéer skal selvfølgelig gennemarbejdes og finpudses, men pointen er, at i får langt mere ud af jeres (kommende) podcast, hvis i træder ud af de vante rammer og i stedet tør inspirere, engagere og motivere målgruppen.

Så hvordan gør du?

Arbejdet med den gode podcast starter længe før du optager den første episode. Det handler om at skrue det helt skarpe koncept sammen, og derfor skal du i gang med en god gammeldags idéudvikling først. Podcasting er ikke raketvidenskab, når du laver dit hjemmearbejde fra starten.

Ja, det er tidskrævende i starten, men når du laver et solidt koncept fra starten, så undgår du “podfading”, hvor din podcast lider en stille død efter de første episoder. I stedet får du gennem idéudvikling opbygget et overblik og retning, der sætter tonen for podcastens fremtid.

Først skal du svare på nogle helt basale spørgsmål omkring målgruppen:

  • Hvad skal podcasten overordnet set handle om
  • Hvem er jeres målgruppe? (Frygt og drømme? Motivation i arbejdslivet? Problemer? Uden jeres viden, hvad går de så glip af? Falske overbevisninger? Nederlag? Skepsisme? Fjender? Tro?)
  • Hvor står de typisk, før de vælger jer?
  • Hvad er målgruppens ambitioner og mål med deres arbejdsliv?
  • Hvorfor skal din målgruppe lytte til podcasten?
  • Hvilken rejse tager vi lytterne med på?
  • Hvilken følelse skal målgruppen sidde tilbage med?
  • Hvordan sørger vi også for at underholde publikum
  • Hvordan gør vi emnerne relaterbare for lytterne?

Sæt jer ned nogle timer og brug virkelig tid på at undersøge, hvem jeres målgruppe er. Ikke bare ved at gætte, men rent faktisk også spørge dem.

Hvorfor er det nødvendigt?

Fordi lytterne/målgruppen skal føle, at podcasten er lavet til dem. Hvis ikke det står soleklart, hvad lytterne får ud af at lytte til podcasten, så finder de en anden og i vil opleve at arbejdet og pengene er spildt.

Det næste jeg skriver, står for egen regning. Alt for mange virksomheder taler om, hvor fantastiske deres produkt eller ydelse er og glemmer at det ikke interessere målgruppen. Målgruppen vil inspireres, målgruppen vil føle og de går kun op i ”What’s in it for me?”

Hvis du ikke kan klargøre eller fortælle på en letforståelig måde, hvordan du kan gøre jeres potentielle kunders liv bedre, så får hverken din virksomhed eller podcast den ønskede opmærksomhed.

Hvad er så et godt koncept?

Kort sagt: Simpelt, klart og letforståeligt.

Et godt koncept fortæller lytterne, hvad det handler om, og hvad de får ud af at lytte med. Et fast format giver fast struktur og sammenhæng fra gang til gang. Lytterne vil vide, hvad de skal forvente hver gang, og det gør det også lettere for dem at anbefale podcasten til andre i målgruppen.

Lad os tage nogle eksempler:

Adfærd med Morten Münster: Adfærd er en podcast om at skabe forandringer. Den handler om, hvorfor mennesker gør, som de gør, og hvordan vi kan forandre dem.

Marketing Brief: Marketing Brief er en skarp podcast med konkrete tips, tricks og hacks til din online marketing.

MERE med Mike Radoor og Jonas Sølberg: MERE tager dig med dybt ind i hjernerne og vanerne hos anerkendte entreprenører, ledere og eksperter. Med deres liv og erfaringer som laboratorier for succes åbner podcasten op for gæsternes vigtigste startegier i en hverdag, hvor livet hele tiden banker på.

Konceptet er altså fundamentet, men derfor kan man godt udvikle på det. Din podcast kan altid udforske nye retninger, men vælg et primært format, og giv det krydderi ind imellem – så længe du holder fast i din grundstruktur.

Podcasts uden en plan lider en stille død

Halvdelen af alle podcasts dør indenfor de første 14 episoder. Men der er visse ting du kan gøre for at undgå at ”podfading” sker for netop din podcast.

Hvis du vil undgå podfading, kan du gøre følgende:

Planlæg en fast dag om måneden i kalenderen, hvor podcasten skal optages, og få gerne flere episoder ”i hus” på en gang.

Undgå at skulle stille udstyret op og pakke ned hver gang, I optager. Har I mulighed for at have det stående fremme i et mødelokale, er det meget nemmere og hurtigere for jer at komme i gang med de næste optagelser.

Hav gerne realistiske forventninger til, hvor ofte I kan udgive en episode. Start med 1-2 hver måned og øg evt. frekvensen derefter, hvis det er muligt.

Overvej at outsource redigeringen, som de fleste finder kedelig og besværlig. Flere podcastere ansætter studentermedhjælpere til denne del, da de ofte ikke skal betale det samme som professionelle.

Læs gerne mere i blogindlægget om at podcaste i en travl hverdag eller lyt til flere tips om det her

Tusind tak for du læste med.

Del på

Relateret blogs
intern kommunikation

Podcast som internt kommunikationsværktøj

Sig farvel til det følelsesforladte skrevne ord på intranettet og skab i stedet tillidsskabende og engagerende indhold der rammer jeres medarbejdere lige i hjertet. I stedet bør i overveje at starte en intern podcast, som vil fungere perfekt til onboarding af nye medarbejdere, strategi- og forandringskommunikation og intern (videre)uddannelse.

Læs mere
Hvad er en podcast

Hvad er en podcast?

Hvad er en podcast? Kort sagt er podcasts Netflix på lyd, men hvem laver og lytter til podcasts? og hvordan kommer du i gang med podcast?

Læs mere

Den ultimative guide til at starte en ørehængende podcast, som tiltrækker nye kunder (Opd. 2024)

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvordan du får nye kunder med en podcast
  • Hvorfor det virker (Konkrete cases fra virkeligheden)
  • Hvordan du skalerer indholdet til samtlige marketingkanaler

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
Få alt at vide om podcasting!
jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp til din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING