The (Almost) Daily Guldkorns

(Næsten) daglige tanker og tips til din podcast, branding og marketing serveret i let-spiselige anretninger, som du kan tage med på farten. Spørgsmål jeg bl.a. forsøger at besvare er:

Sådan fanger og engagerer du målgruppen – ved at være det modsatte af kedelig! (12/9-24) 

 
Værten i en podcast har en større og mere betydningsfuld rolle, end de fleste går og tror.
 
“.. men Jakob, lytterne kommer jo kun for at høre på vores spændende gæster?”
 
WRONG!
 
Værten er lytternes talerør, og hvis de ikke mærker du taler på deres vegne, så øger du chancen markant for at de tuner ud.
 
Derfor er det en rigtig god idé at præsentere emnet i podcastepisoden på en mere fængende måde.
 
Der er kæmpe forskel på:
 
“I dag skal vi tale om at få flere kunder som ny selvstændig og det gør jeg sammen med Poul – Poul, velkommen til!”
 
og ..
 
“Frygten for at drømmen brister og alt det man har sat på spil falder til jorden, ødelægger mange nyudklækkede selvstændiges nattesøvn de første år. Og det der holder de fleste vågen er, hvordan de skal få nye kunder. Det er en kæmpe udfordring, som vi gøre alt for at hjælpe med i denne episode. Derfor har jeg inviteret sælgeren over alle sælgere Poul i studiet – Poul, velkommen til.”
 
Mit klare råd er: Tal ind i nogle konkrete frustrationer og udfordringer, som lytterne har – og krydre du introen med en soleklar beskrivelse af, hvordan i vil løse lytterens udfordringer med at få flere kunder,
 
så lover jeg dig, at du har en knivskarp intro, som sørger for at målgruppen bliver hængende gennem hele episoden.
 
 

FACT: Hvis I ikke ved hvem i taler til, så er der ingen der høre efter (11/9-24) 

 
Derfor er det så vigtigt at have defineret målgruppen før din virksomheder starter en podcast. Find ud af følgende:
 
– Hvem er jeres ideelle kunde?
 
– Hvad er deres mål?
 
– Hvad forhindrer dem i at nå målet?
 
– Hvad er succes for dem? 
 
– Hvilke frustrationer møder målgruppen til daglig?
 
Der er så mange spørgsmål i kan stille for at blive klogere på målgruppen. Et godt råd er dog, at i stedet for at sidde og gætte, så spørg dem (SPØRG FORSATAN! – Tak til Bertel) og/eller opsøg andre podcasts, artikler e.lign. hvor målgruppen “taler ud”.
 
Men helt seriøst …
 
Det kan stadig overraske mig, hvor mange virksomheder der ikke har defineret deres målgruppe og virkelig dykket ned i, hvem de er. Det er ikke nok at sige, at i forsøger at ramme bredt. Hvem I taler til er vigtigt at forstå, hvis i skal ha’ succes med at tiltrække de helt rigtige kunder med jeres (kommende) podcast.
 
 

Derfor er det så EKSTREMT vigtigt at du taler til målgruppens følelser (10/9-24) 

 
Vi er nogle irrationelle sataner.
 
Vi er primært styret af System 1 (vaner og følelser),
 
og knap så meget af System 2 (tænkende og rationelle).
 
Hvis i vil opbygge en loyal lytterskare, som tuner ind på podcasten igen og igen,
 
så skal din virksomhed tale til frustrationerne, følelserne og hvad der ellers står i vejen for dem i hverdagen.
 
 

Derfor må din virksomhed ikke gå ned på ‘god lyd’ (9/9-24) 

 
Jeg forstår det 100%
 
Formentlig ville jeg tænke det samme, hvis det var min virksomhed der skulle “teste podcastmediet af.”
 
Selvom god lyd ikke koster spidsen af en jetjager, så er det stadig en investering der kan mærkes,
 
og derfor sparer flere virksomheder på udstyret med det resultat at lytterne bliver skræmt væk fra start.
 
For bare 5 år siden tydede noget på at Godt indhold slog God lyd – dvs. du kunne godt slippe afsted med at interviewe på en skrattende forbindelse, men sådan hænger verden ikke sammen længere.
 
Jeres podcast skal lyde godt!
 
Den skal lyde professionel!
 
For hvis i slår jer op på at sælge kvalitet, så vil jeg vove at påstå, at alt i sender ud i æteren skal være af den samme høje kvali’!
 
Derfor: Invester i god lyd fra start. Det er klart investeringen værd.
 
 

Den meget (banale, men også) effektive måde at finde frem til, hvordan du engagerer målgruppen (6/9-24) 

 
Jeg hører den igen og igen: “Hvad skal vi dog tale om, Jakob?”
 
“Hvad i alverden kan vi tale om i vores podcast gennem mange episoder?” 🤷‍♂️
 
Hvis du sidder med samme følelse, om det så er til din (kommende) podcast eller opslag på LinkedIn – jamen så er der en meget simpel måde, du kan finde ud af, hvad din målgruppe har af konkrete udfordringer i deres hverdag.
 
Find ud af hvad de søger på på Google ⌨️
 
Det er en meget simpel og næsten banal måde at finde ud af, hvordan du kan hjælpe din målgruppe med at løse konkrete udfordringer i deres hverdag.
 
 

Stop med at lytte for at svare .. (5/9-24) 

.. I stedet for bør du lytte for at forstå.
 
Tænk hvis en politiker i en debat pludselig gav svar på tiltale ved overraskende at sige:
 
“Det du siger der er virkelig en interessant vinkel” og derefter fulgte op med et nysgerrigt og indsigtsfuldt spørgsmål,
 
meeeeen vi ved jo godt, at der på menuen serveres ‘Mudderkast’ når Debatten ruller henover skærmen torsdag aften.
 
Jeg må bare sige – det er der ingen der bliver klogere af.
 
Selvfølgelig skal værter også stille kritisk nysgerrige spørgsmål, det skal bare være med den hensigt at forstå budskabet. Men også for at forstå hvor personen kommer fra og hvorfor han/hun står inde for det der argumenteres for.
 
Vi bliver ikke klogere at skyde med skarpt på hinanden. I stedet skal vi lytte.
 
Det kommer der også de stærkeste podcastepisoder ud af. Bare lyt til Diary of a CEO og specielt episoden med Rainn Wilson (Dwight fra The Office) og med founderen af AirBNB. Steven Bartlett mestrer at lytte for at forstå og bl.a. derfor er hans podcast blandt de mest populære i verden.
 
 

3 vigtige overvejelser før i starter en podcast (4/9-24)

Før din virksomhed overhovedet overvejer at starte en podcast, skal i overveje følgende:
 
Hvem er målgruppen og hvordan skal de engageres?
 
Har i ritti’ godt styr på den digitale købsrejse?
 
Hvordan får i podcasten ud at leve?
 
Det første punkt er fundamentet for at kunne sende de rette budskaber ud i æteren,
 
men ligeså vigtigt er det, hvordan podcasten skaber de ønskede resultater og hvordan indholdet i hver episode genbruges og skaleres.
 
En podcasts succes er ikke bare defineret af et skarpt koncept, men også markedsføringen af den (SoMe, Blogs, Nyhedsbrev etc.)
 
 

Det første minut er ekstremt afgørende! (3/9-24)

Jeg ved godt, at dette råd ikke gør verden til et bedre sted,

men den kan være afgørende for at lytterne gider høre på dig.

Det første minut er helt ekstremt afgørende, fordi du skal ha’ fortalt hvad lige præcis denne episode handler om, hvorfor lytterne skal blive hængende og hvad de helt konkret får ud af at lytte med.

For står det ikke soleklart for nye lyttere af en ny podcast, så finder de sgu bare et andet show, som på fremragende vis fortæller, hvorfor de skal bruge deres meget dyrebare tid på at lytte med.

Og jeg vil godt vædde med at du har hørt en kedelig intro. Den hvor værten skælver lidt usikkert uden en plan og får fyret noget i retningen af:

“Øhh hej, velkommen til. I dag skal vi tale om salg og det gør jeg sammen med Preben Hansen. Øhh.. Velkommen til Preben. Kan du ikke lige starte med at præsentere dig selv?”

– hvorefter Preben uden situationsfornemmelse plaprer løs om sin karriere de næste 5 min.

Det er kedeligt, ikke særlig relaterbart og lytterne gider sgu ikke bruge energi på det.

 

Derfor skal du skrive en kontrakt (som forpligter) med din målgruppe (2/9-24)
 
Jeg er altid på udkig efter nye podcasts, men går glip af rigtig godt indhold, fordi podcasten ikke gør det klart fra start, hvorfor jeg skal bruge min dyrebar tid på at lytte til dette show eller episode.
 
Du skal tænke på, at din virksomhed har noget at bevise fra start, hvis podcasten skal erstatte et af de shows, som lytterne til daglig følger med stor glæde.
 
Derfor er det en aldeles fremragende idé at lave en kontrakt med lytterne, som du sørger for at overholde.
 
Og nej, det er ikke en kontrakt nye lyttere skal ha’ i hånden og underskrive – se det mere som en forpligtelse, når du starter på udviklingen af podcasten og episoderne.
 
Kontrakten bør indeholde velovervejet svar på 4 spørgsmål:
 
– Hvad handler podcasten om?
 
– Hvem er den lavet til? (altså målgruppen)
 
– Hvorfor skal de bruge deres dyrbare tid på at lytte til podcasten?
 
– Sidst, men ikke mindst – hvad lover du målgruppen, at de tager med fra podcasten/hver episode?
 
Print kontrakten ud, hæng den på dit kontor og vend tilbage til den jævnligt for at evaluere om i stadig producerer indhold der spiller på målgruppens banehalvdel. 
 
 
3 ting vores potentielle kunder efterspørger (1/9-24)
 
Nu har jeg for alvor været i gang i 4 år (kæft tiden går stærkt),
 
og hver dag bliver jeg lige lidt klogere på, hvad kunderne efterspørger.
 
Listen er lang.
 
men du får her de 3 af de vigtigste ting:
 
– Hjælp til skarpskåret koncept der rammer målgruppen lige i røven,
 
for de har også lyttet til letkøbte, uigennemtænkte og intetsigende podcasts, der ikke formår at fortælle hvem podcasten er til, samt gøre det soleklart hvorfor de skal lytte med.
 
– Podcasten skal gerne lyde som en professionel DR-produktion,
 
for når vores kunder sælger kvalitet – så skal alt de sender i målgruppens retning fandeme også afspejle det. Det kræver ikke bare lækre mikrofoner, men også gode omgivelser og smoooooooth redigering.
 
– Podcasten skal fodre marketingmixet med engagerende indhold
 
for en god podcast kræver ikke kun kærlighed under produktionen. Der skal lægges en klar plan for distribution og markedsføringen på. Derfor tilbyder vi også små prof-made videoteasers til sociale medier, nyhedsbrevet og websitet.
 
 
 

Skal vi også skabe en podcast til din virksomhed?

Vi kan hjælpe dig og din virksomhed til at få succes og masser af købeklare, varme leads med en podcast. Vælg mellem:

Den totale løsning

Til jer der går all-in og får produceret kvalitetsindhold, der kan bruges på tværs af alle marketingkanaler

 I den totale løsning får i:

Skræddersyet koncept

Forberedelse af episoder

Professionel redigering

Content til øvrige marketingkanaler

YouTube episoder

Professionelle videoteasers eller
skarpe audiograms

Rådgivning

Logodesign

Jingle og meget mere

Podcast til intern kommunikation

Den eneste rigtige vej til at optimere kommunikationen internt i jeres virksomhed. Onboarding, Strategi eller Uddannelse – vi har løsningen her!

I den interne får i:

Konceptudvikling

Tilrettelæggelse af episoder

Produktion af op til 10 episoder

Professionel redigering

Opsætning og distributionen

Opfølgning

Rådgivning

Logodesign

Jingle og meget mere

Tiltræk kunderne, og styrk jeres brand med en podcast

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvorfor er podcasting blevet så populært
  • Hvorfor podcasting virker så effektivt
  • Hvor mange, der lytter til podcast herhjemme

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
whiterpaper podcast

Få alt at vide om podcasting!

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING