Podcast storytelling skaber spænding, fanger lytterne med personlige historier, og opbygger cliffhangers, så de lytter med helt til slut.
Kan man bruge storytelling i en businesspodcast? Ja, I høj grad! Og lad mig vise dig helt konkret hvordan gennem denne blog, som er et uddrag af “Den ultimative guide til det fremadstormende podcastmedie” jeg har skrevet til Micky Weis – Tusind tak for muligheden, Micky!
Podcast storytelling skaber spænding og fanger lytterne
Når vi taler om at bruge storytelling i en business-podcast, så hverken kan eller skal vi sammenligne det med, hvordan True Crime-podcasts bruger storytelling til at skabe spænding og cliffhangers. Der er andre måder, du kan gøre det på, og starten af episoden er afgørende! Det er allerede her, du skal fange lytterne.
Det der bl.a. virker fremragende, er at sætte scenen og beskrive omgivelserne allerede fra begyndelsen;
”Tusind tak (gæst) for, at vi måtte komme ud i dit sommerhus og snakke med dig omkring (emne). Og må jeg bare lige sige fra starten af, at udsigten her fra terrassen er mindblowing. Vi sidder med den flotteste udsigt udover Kattegat, hvor vandet ligger helt stille, med høj solskin og en kold Grimbergen på fad…”
Starter du med at beskrive omgivelserne, begynder lytterne selv at male billeder i sit hoved. De forestiller sig selv sidde i de skønne omgivelser, og det virker utroligt stærkt.
Fang lytterne med personlige historier
Indled også gerne episoden med en fortælling fra din egen hverdag. Her beskriver du, hvorfor I har taget netop dette emne op i podcasten:
”Jeg kan huske, da vi stiftede virksomheden for snart 10 år siden. Vi havde jo alle troet, at ordrerne ville vælte ind fra start, men det gjorde de bare ikke. Og vi forstod det ikke! Varene var på lager og klar til at blive sendt ud til kunden, og alt, hvad vi havde lært om markedsføringen, brugte vi til at nå ud til potentielle kunder.
Men der skete ingenting! Det var frustrerende og der gik mange dage, hvor vi bare følte os hjælpeløse. Og så kan jeg huske, at min chef fra gamle dage anbefalede os at bruge (indsæt selv løsning), og det var altafgørende. Jeg husker tydeligt, da den første ordre tikkede ind. Det var magisk at høre det lille *bling*, og vi brød alle ud i jubel! Hurtigt fulgte den næste ordre… Og den næste… Og den næste… Jeg glemmer det aldrig.”
Det er historier som denne, lytterne husker. Det gør de fordi de selv kan relatere til den samme følelse af succes eller har siddet med de samme frustrationer. Det virker stærkere at beskrive følelser, fortælle en historie, end at beskrive en given problemstilling og løsning på en akademisk og faglig måde.

Giv lytterne noget konkret med fra podcasten
Et andet simpelt trick er også at fortælle, hvilke spørgsmål lytterne får besvaret undervejs. Det er særligt godt, at gemme det bedste til sidst:
”… og hvis du lytter med til slut, får du svar på, hvad der var afgørende for vores vækst + 5 simple tips og tricks til, hvordan du bedst muligt får succes med (…)”
Storytelling er afgørende, men giv også gerne lytterne noget konkret, de kan arbejde videre med. En kombination af ovenstående vil gøre, at de vil følge med i netop DIN podcast og ikke de andre på markedet.
Et godt eksempel på podcast storytelling
Et rigtig godt og simpelt eksempel på, hvad du kan gøre for at vække nysgerrigheden og fastholde lytterne gennem en episode, er ved at gøre som Morten Münster. I sin podcast, Adfærd, havde han Daniel Rye, som var i fangenskab hos ISIS i lidt over et år, med som gæst. I sig selv en historie, der har det hele.
I introen bruger Morten et simpelt trick og spørger lytterne:
“Hvad har en pisseirriterende mand i Føtex lært Daniel om livsglæde?” – Sig ikke til mig, at du IKKE også er nysgerrig på, hvad denne pisseirriterende mand egentlig har gjort.
Sådan fastholder du lytterne
Der findes en fantastisk, og simpel model, for at fastholde lytterne igennem hele episoden, og den hedder PAR-modellen:
-
- P står for Problem: lytternes problemer eller udfordringer.
-
- A står for Aktion: de handlinger de skal tage for at løse udfordringerne
-
- R står for Result: hvad de får ud af, at løse den her udfordring
I kan også gøre lytterne klogere på aktuelle emner, eller andre ting i jeres branche – så længe i fokuserer på at skabe værdi for lytteren. Det gør nemlig at der bliver opbygget tillid imellem jeres virksomhed og lytteren – ved at I ser på jeres målgruppe og netop deres problemer.
Det var altså den simple model for at fastholde lytterne – med det allervigtigste er episodens intro. Det er her du skal give den gode grund til at lytteren skal fortsætte. Lad mig starte med at sige; der er ikke nogen fast opskrift på den perfekte intro ser ud, men her er nogle tips og tricks du kan bruge.
Start med at give lidt oplysninger om dig selv og podcasten – altså dit navn, podcastens navn, podcastens tema, og selve episodens emne. F.eks. gennem denne skabelon:
Skabelon til intro opbygning
Du lytter til [podcast navn], podcasten hvor [podcast tema], mit navn er[dit navn] og i dag skal vi tale om[episodens emne].
På den måde kommer du hurtigt igennem de fire oplysninger i dit podcast speak, og giver en god intro til, hvad lytteren kan forvente.
Men det er ikke nok at fortælle hvad, men også hvorfor vi skal snakke om netop dette emne i dagens episode. Der skal altså være en god grund til, hvorfor lige netop dette er vigtigt for dig, dine lyttere og en eventuel gæst.
Det er nemlig vigtigt at fange lytterens opmærksomhed. Men pas på med ikke at gøre introen for lang, så de mister tålmodigheden. Så se om du kan holde de på maksimalt 30-60 sekunder.
En anden måde at lave en intro på, er ved at indsætte en teaser. En teaser er et lydklip fra episoden, hvor det hele lige blev lidt spændende – altså episodens klimaks. Det opbygger spænding hos lytteren, og giver en stor lyst til at høre mere.