FAQ - hjælpen er nær

Er du klar til at bryde lydmuren og styrke jeres brand med en podcast? Hvis du er, så er du kommet til det helt rette sted. Her giver vi dig svaret på de oftest stillede spørgsmål, som marketingansvarlige er nysgerrige på før de starter deres eget show. Hvad er et skarpt koncept? Hvordan rammer du den perfekte tone, der fanger din målgruppes opmærksomhed? Og vigtigst af alt, hvordan sørger du for, at din podcast ikke bare bliver endnu en dråbe i havet? Denne side er dit kort over podcastlandskabet som skærer ind til benet og adresserer de brændende spørgsmål, du står overfor.

Din virksomhed skal starte en podcast, fordi du gerne vil styrke relationerne til målgruppen samt positionere jer som thought leaders i branchen. Jeres (kommende) podcast er ligeledes det eneste medie, hvor i kan tale direkte til målgruppen, mens de er på farten eller ordner de kedelige praktiske opgaver i hjemmet. 

Men den primære grund til i skal starte en podcast er, at i skaber tillid til jeres kompetencer, hvilket har vist sig igen og igen at øge salget hos vores kunder.

I Ugli Fruit Productions hjælper vi dig med at bygge en professionel podcast, der også skaber content til alle dine digitale kanaler i form af short-form videoer, blogopslag, nyhedsbreve og videoepisoder til YouTube.

Helt enkelt: Vi gør det nemt at skabe en engagerende og tillidsskabende podcast som booster toplinjen.

Jeg ville så gerne kunne give dig et endeligt svar, men det afhænger af format, konceptet og kompleksiteten i produktionen. Hvis du søger et endeligt svar, vil jeg opfordre dig til at udfylde formularen, så vi kan tage en snak om jeres idé. Udefra det vil jeg kunne give et prisestimat.

Jeg tør dog godt afsløre, at prisen starter fra min. 4.000 kr. pr. episode.

Som virksomhed skal du maksimere og genbruge indholdet fra hver episode. På den måde har du engagerende og tillidsskabende indhold til SoMe, nyhedsbrevet, YouTube og websitet. Hvordan du helt præcist gør det, har jeg skrevet et blogindlæg om her.

For det første er det vigtigt at sige: Det handler ikke om at få flest mulige lyttere. Det handler om at få de helt rigtige. Dem som engagerer sig med brandet. Dem som i sidste ende køber af jer. Men hvis det skal kunne lade sig gøre, kræver det at podcasten er skræddersyet til målgruppen. Indholdet skal tale til dem. Indholdet skal engagere. Indholdet skal skabe tillid. 

Det opnår i kun ved at tale til dem og IKKE om jer selv.

Jeg har skrevet en guide til, hvordan du skaber et koncept, som gør lyttere til trofaste kunder. Den kan du læse lige her.

Podcasten skal tale lige ind i jeres overordnede marketingstrategi. Den kender jeg af gode grunde ikke (endnu), men det er både muligt med podcast mediet at øge brandawareness, generere leads og uddanne målgruppen.

Det svar vil fylde for meget her. Derfor giver jeg dig i stedet 2 valgmuligheder:

1) Book et uforpligtende sparringsmøde med mig, hvilket du kan gøre lige her.

2) Jeg har skrevet en guide, som tager dig med hele fra den spæde idé til udgivelse af din podcast. Den kan du læse her

Du vil blive overrasket over, hvor lidt det kræver. Jeg har skrevet denne guide med alt du har brug for, for at komme i gang. Hvis du ønsker video på din podcast (hvilket er en klar anbefaling herfra), så opfordrer jeg dig til at udfylde formularen “Har du flere spørgsmål?”

De nemmeste formater at kickstarte er Solo-formatet med en vært eller Co-hosted, hvor i sidder 2 eller flere og diskuterer forskellige emner. 

Så er der interviewformatet, som giver jer adgang til topfolkene i jeres branche, men det kræver også mere koordinering og planlægning – og er dermed mere krævende.

Brug relevante nøgleord i din podcast-titel, beskrivelse, og episodetitler – lidt ligesom når du skriver en blog. Sørg også for at podcasten udgives på alle større podcast-platforme for at maksimere din rækkevidde. Skriv ligeledes en blog eller artikel til hver episode og læg den på jeres website. Du kan læse blogindlægget her, hvor jeg fortæller, hvordan du mangedobler synligheden med bare én podcastepisode på 30 min.

Det kommer an på, hvad målet med din podcast er. Sådan helt generelt hjælper vi med at tracke lyttertal og engagement. Du kan også måle på, hvordan indholdet fra podcasten performer på andre marketingkanaler, om i får flere subscribers til nyhedsbrevet og selvfølgelig det vigtigste parameter: Hvor mange nye kunder har vores podcast hevet ind i butikken?

Men.. Og der er et vigtigt men her. Podcastmediet er primært et awarenessmedie og ligesom ved SEO vil du opleve, at det kan tage tid, før du ser resultater. Derfor skal du være tålmodig og ikke være tæt på at opgive efter ganske få udgivet episoder.

Konsistens er nøglen til at opbygge et loyalt lytterfællesskab. Vælg en udgivelsesfrekvens, som du realistisk kan opretholde – uanset om det er ugentligt, hver anden uge, eller månedligt. Du kan også gøre som Morten Münster og udgive 10 episoder ad gangen (én sæson) hvert halve år. 

Med det sagt, så kan du også udgive en kampagnepodcast på 4-6 episoder, hvor i zoomer ind på købsrejsen og giver svar på de spørgsmål kunderne måtte have. En bilforhandler kunne eksempelvis producere en serie, hvor han giver svaret på om man skal vælge el- eller dieselbil og om man skal lease eller ej. 

Kort sagt: Simpelt, klart og letforståeligt.

Et godt koncept fortæller lytterne, hvad det handler om, og hvad de får ud af at lytte med. Et fast format giver fast struktur og sammenhæng fra gang til gang. Lytterne vil vide, hvad de skal forvente hver gang, og det gør det også lettere for dem at anbefale podcasten til andre i målgruppen.

Du kan læse meget mere, hvordan du skaber et engagerende og skarpt koncept i blogindlægget her.

Vælg gæster, der tilføjer værdi til dit emne og appellerer til dit publikum. Forbered dine interviews grundigt for at sikre, at samtalen er engagerende og informativ. Promover også episoden i samarbejde med din gæst for at udvide din rækkevidde. Jeg har skrevet en guide til, hvordan du får mest muligt ud af dine podcastgæster. Den kan du læse her.

Der er så mange spørgsmål i kan stille for at blive klogere på målgruppen.

Det kunne være:

  • Hvem er jeres ideelle kunde?
  • Hvad er det for nogle frustrationer din målgruppe støder ind i til daglig?
  • Hvad er deres mål? Hvad forhindrer dem i at nå det?
  • Hvad er succes for dem? 
  • Osv.

Et godt råd er dog, at i stedet for at sidde og gætte, så spørg dem og/eller opsøg andre podcasts, artikler e.lign. hvor målgruppen “taler ud”.

Det kan stadig overraske mig, hvor mange der ikke har defineret deres målgruppe og virkelig dykket ned i, hvem de er. Det er ikke nok at sige, at i forsøger at ramme bredt. Hvem I taler til er vigtigt at forstå – ikke bare for at få succes med jeres podcast, men også i den generelle markedsføring og salgsproces.

Din podcast bør komplementere og forstærke dine øvrige marketingindsatser. Brug indhold fra din podcast på dine sociale medieplatforme, i dine nyhedsbreve og på dit website. Jeg har lavet en guide, som beskriver hele vejen fra A-Z, hvordan du får mest muligt ud af indholdet fra din podcast. Den kan du læse her.

Min klare holdning er ligeså lang, som indholdet tillader det, men de fleste stræber efter på 30-60 min. episoder. Podcastmediet tillader som et af de eneste, at du går i dybden med specifikke emner, hvis bare målgruppen føler indholdet er skræddersyet til dem og deres behov.

kvinde med hovedtelefoner og talebobel med ordet podcast illustration

Har du flere spørgsmål?

Så udfyld formularen med dit spørgsmål og jeg ringer dig op hurtigst muligt.

Skal vi også skabe en podcast til din virksomhed?

Vi kan hjælpe dig og din virksomhed til at få succes og masser af købeklare, varme leads med en podcast. Vælg mellem:

Den totale løsning

Til jer der går all-in og får produceret kvalitetsindhold, der kan bruges på tværs af alle marketingkanaler

 I den totale løsning får i:

Skræddersyet koncept

Forberedelse af episoder

Professionel redigering

Content til øvrige marketingkanaler

YouTube episoder

Professionelle videoteasers eller
skarpe audiograms

Rådgivning

Logodesign

Jingle og meget mere

Podcast til intern kommunikation

Den eneste rigtige vej til at optimere kommunikationen internt i jeres virksomhed. Onboarding, Strategi eller Uddannelse – vi har løsningen her!

I den interne får i:

Konceptudvikling

Tilrettelæggelse af episoder

Produktion af op til 10 episoder

Professionel redigering

Opsætning og distributionen

Opfølgning

Rådgivning

Logodesign

Jingle og meget mere

hør NOGLE KREATIONER

TAck talks

lazzaweb

TACK TALKS er en podcast produceret af TACK International i samarbejde med Ugli Fruit Productions.

TACK International er en af verdens førende uddannelsesvirksomheder inden for hovedområderne uddannelse og udvikling. Siden 1960 har TACK hjulpet små og store virksomheder i Danmark med at nå deres mål – og mere til. Ligesom TACK har spillet en vigtig brik i mange menneskers personlige udvikling og karriereløft.

Et podcast om skalering af virksomheder.
Du får en 360 graders indsigt i udfordringerne ved kraftig skalering af virksomheder. Det gælder alt inden for marketing, funding, kultur, arbejdsprocesser, ledelse og meget mere.

Arbejder du i en virksomhed i vækst, så er podcasten en “must-hear”.



business danmark

frie

Hvordan styrker du din performance på jobbet og
øger din markedsværdi? Det får du masser af bud på, når en række spændende danske personligheder gæster podcast-serien Business Lounge til en inspirerende snak om personlig og faglig udvikling.

Business Danmarks podcast er for alle, som har et kommercielt mindset og interesse for forretnings- og selvudvikling. Business Lounge udkommer 10 gange om året.


“Hånden på kogepladen” er en ærlig og ufiltreret podcast Fra Frie Selvstændige om livet som selvstændig. Her taler vi om de sårbare emner og udfordringer, de fleste selvstændige kan genkende i deres egen hverdag.

For selvom livet som selvstændig rummer mange gode oplevelser, er det også vigtigt at turde tale om frustrationerne, refleksionerne, og alt det, vi ofte sidder alene tilbage med.

Hvis et billede siger mere end 1000 ord, så må en video RÅBE! – Heldigvis råber Patrick fra Lazzaweb ikke i den her video om vores samarbejde.

Hvad siger vores kunder?

Det siger LAZZAWEB om vores samarbejde

“Jeg har haft fornøjelsen af at producere fem podcast i samarbejde med Jakob. Det har været en sjov og lærerig proces. Jakob er ikke bange for at dele ud af hans viden, og det har b.la. resulteret i at vi inhouse, har fået opgraderet vores udstyr.

Vi står nu tilbage med et unikt og professionelt produkt samt med medarbejdere, der er vokset markant i relation til personlig udvikling. Vi var ikke kunne lykkedes på egen hånd, og er derfor superglade for Jakobs kompetencer.”

portræt af lazzaweb ceo

Patrik Lazzarotto

Founder & CEO ved LAZZAWEB

Det siger TACK International om vores samarbejde

portræt af Marie Kongsted

Maria Kongsted

TACK International

“Jakob har fra første dag forstået vores ideer og visioner bag begge koncepter. Podcastene lever til fulde op til alle vores forventninger. Jakob er nærværende og nysgerrig og dette skinner igennem, når han møder dem, som han skal interview til vores podcast.”

Det siger "Udsendt af Danmark" om vores samarbejde

”Vores samarbejde med Jakob har været enormt givende. Han arbejder næsten nådesløst på opgaven og opnår virkelig at få veteranernes fortælling frem på en god og informerende måde. For flere af veteranerne har det virket næsten terapeutisk at fortælle om det, de har været igennem. Derfor er de dybt taknemmelige over for Jakob.  Vi har ikke fortrudt det ét sekund, at vi indgik et samarbejde med Jakob.”

Jimmi Schoubo Povlsen

Jimmi Schoubo Povlsen

Stifter af Veterankortet.dk

Det siger Frie Selvstændige om samarbejdet

christian jensen frie selvstændige hånden på kogepladen

Christian Andreas Jensen

SoMe & Contentansvarlig hos Frie Selvstændige

“Vi har haft et forrygende samarbejde omkring Hånden på kogepladen, hvor vi er lykkes med at skabe unikt og kreativt indhold, der ræsonnerer hos målgruppen, og som samtidig er i tråd med det, vi i Frie Selvstændige kan hjælpe dem med.

Jakob har med sin viden og sit engagement bidraget til at gøre processen inspirerende, lærerig og nem, så vi nu står med en gennemarbejdet produktion, der er blevet taget godt imod, og som vi er stolte af.”

Kan du bedre lide tal og fakta

Vi har hjulpet mere end

0

virksomheder med at producere og skabe indhold nok til ikke mindre

end

0 +

podcast episoder!

for at det ikke skal være løgn, så svare det til...hold nu fast...

0 +

minutter rent, supersprødt

content - direkte til deres Målgruppe.

Vi har produceret tillidsskabende og ørehængende indhold for en række større virksomheder, organisationer og en enkelt kommune.  Herunder kan du se et udvalg af dem, som får nye kunder, medlemmer og følgere gennem kreativt og engagerende indhold.

Tiltræk kunderne, og styrk jeres brand med en podcast

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvorfor er podcasting blevet så populært
  • Hvorfor podcasting virker så effektivt
  • Hvor mange, der lytter til podcast herhjemme

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
whiterpaper podcast

Få alt at vide om podcasting!

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING