Hvad kræver det af udstyr for at starte en podcast?

Når du starter en podcast kræver det ordentligt udstyr, og med udstyr er det ikke kun produktionen jeg taler om. Det er også andre platforme og værktøjer til promovering bagefter. Derfor har jeg skrevet en huskeliste, med de 10 typiske ting, som du har brug for, når du skal finde udstyr til podcasting.

Udstyrspakke til en god podcast

1. Podcast Mikrofon

Lyden i din podcast SKAL være god. Derfor er du er nødt til at investere penge i godt udstyr, fordi podcasten er lyden af dig og dit produkt eller de ydelser du sælger. Dit valg af mikrofon, og andet optagelsesudstyr, afhænger af dit behov og budget. Jo flere værter og gæster, jo flere mikrofoner, holdere og kabler har du brug for. 
 
En god begyndermikrofon med solid lyd er Røde Pødmics. Røde Podmics er en professionel mikrofon, designet specielt til podcasting, der giver en rig og jævn lyd i et hårdført og brugervenligt design. Går du steppet op og bruger en Røde Procaster, får du en mere fyldig lyd end ved Røde Podmics. Vil du have creme de la creme lyd, er det med Shure SM7B. Shure SM7B er en legendarisk mikrofon i branchen, kendt for at levere den lækre bløde vokal, samtidig med at den filtrerer alt unødvendig støj væk. 

2. Recorder

Zoom H4N Pro Recorder er en meget udbredt recorder, der gør dig i stand til at optage direkte til computeren, i en kvalitet der bl.a. bruges i musikbranchen. Jeg kan også anbefale Røde Rodecaster Pro, der er den ultimative alt-i-en løsning til podcasting, fyldt med avancerede funktioner. 
 
Men hvis du nogensinde har snakket økonomi med en nordjyde som mig, ved du, at første spørgsmål er; hvad koster det? Det er simpelthen så individuelt efter hvad dine behov er, men her har jeg givet 3 prismuligheder:
 
  • God lyd: 2 x Rode Podmics + Zoom H4N pro recorder: Ca. 3.400 kr. inkl. moms.
  • Fantastisk lyd: 2 x Rode Procaster + Zoom H6: Ca. 5.190 kr. inkl. moms.
  • Creme de la creme: 2 x Shure SM7B + Rode Rodecaster Pro: Ca. 10.000 kr. inkl. moms
 
Du kan sikkert finde bedre (og måske også billigere) podcast udstyr, men ovenstående er det udstyr, som jeg selv har brugt og kan stå inde for.
 

3. Tilbehør

Udover mikrofoner og en mobil recorder, får du også brug for XLR kabler (30-100 kr.), og enten mikrofonarme (500-600 kr.) eller mikrofonfødder (90-200 kr.). Dit setup afhænger meget af om du optager i hjemmet, virksomheden eller remote. Det er en kæmpe fordel tidsmæssigt, hvis du kan have din opsætning stående fremme, klar til brug.
 

4. Redigering

Hvis du vil redigere din podcast gratis, er der ingen vej udenom Audacity, der er et gratis og Open Source redigeringsprogram. Derudover er der også danske Hindenburg, som jeg selv bruger og betaler for.
 

5. Studie

Lad os være ærlige, det er nok de færreste i opstarten, som har økonomi eller plads til et dedikeret studie. Det handler derfor om at få det bedste ud af det du har, f.eks. med lydisolering med tæpper og puder for optimal lyd. Hvis du vil optage i et online studie med dine gæster, kan jeg anbefale Zencastr.
 

6. Jingle

Din podcasts intro er en vigtig del af episoden, for det er her du fanger lytterne, og får dem til at blive hængende. Bagved din podcastintro ligger en jingle, der er et stykke musik. Jinglen skal være unik, og ikke findes i andre podcasts. Husk at få licens til din jingle ved at købe rettighederne på f.eks. Soundstripe eller hos Epidemic Sounds.
 

7. Hostingplatform

Når du skal udgive dine podcastepisoder har du brug for en hostingplatform, der sender din podcast videre til Apple Podcasts og Spotify gennem et RSS-feed. Jeg bruger selv Spreaker.
 

8. Hjemmeside

Du kommer heller ikke udenom en hjemmeside til din podcast, hvor du kan indlejre dine episoder, linke til i markedsføringen og fortælle mere om podcasten til interesserede. Det kan enten være en dedikeret hjemmeside, eller en landingsside på virksomhedens eksisterende hjemmeside.
 

9. Sociale Medier

Sociale medier er en kæmpe faktor i promoveringen af din podcast. Det er ikke nok blot at udgive dine podcastepisoder, du skal også få dem ud til lytterne. 
 

10. Logo

Logoet er sindssygt vigtigt, da du kun har et lille billede til at fange hele sjælen i din podcast. Det bedste er at bruge et billede af værterne, så der kommer ansigt på. Teknisk skal det være en JPG-fil i størrelsen 1400×1400, som fylder under 500 KB.
 
 

5 dårlige undskyldninger for ikke at starte en podcast – og hvorfor de ikke virker

Apropos podcast udstyr, så er manglen på udstyr blot en af de typiske ting, der holder dig fra at starte en podcast. Det kan virke som en uoverskuelig proces at starte en podcast op, men der findes modsvar til de dårlige undskyldninger og dem får du serveret her.
 
Men inden vi når til de 5 dårlige undskyldninger, så lad os lige slå noget fast. Du skal ikke sammenligne din podcast med populære podcasts som Sara & Monopolet. Målet er ikke antal lyttere, men at skabe værdi for lytterne. Du skal elske det du taler om og være vedholdende. Fokuser på din målgruppe, så lytter flere og flere med uge efter uge. Men nu til en nedskydning af de dårlige undskyldninger!
 

1. Jeg har hverken podcast udstyr eller et studie

Der er alt for mange der tror, at de skal have et fancy studie eller have udstyr til mange tusinde kroner, hvis de skal starte deres egen podcast. 
 
Et normalt møbleret kontor med gardinerne trukket for, virker fremragende til en start.
 

2. Hvorfor skulle nogen lytte til min podcast?

Indrømmet – det var også i mine tanker da jeg overvejede at starte Ledelse Gennemtænkt. Og ja, du skal ikke regne med at få 2000 lyttere den første dag. Jeg kan huske, at jeg havde 50 lyttere den første dag – fratrukket venner og familie som lyttede til podcasten i medlidenhed, så ender vi nok på 20-30 lyttere, der ikke havde en relation til mig.
 
Selvfølgelig skal det være et mål for dig at opbygge en lytterskare, men det gør du kun ved at være vedholdende og elske det du taler om i podcasten. Du skal, både som hobby-podcaster og virksomhed lave godt content og virkelig brænde igennem overfor dine lyttere.
 

Det handler om at skabe værdi

Du skal slet ikke sammenligne dig lyttermæssigt med de brede formater, hvis du laver en podcast om jagt og fiskeri.
 
For længe siden accepterede jeg, at jeg med min tidligere podcast Ledelse Gennemtænkt ikke kom i top 100 podcasts i Danmark, da min podcast handler om ledelse. Det er ikke noget, der interesserer den brede befolkning, men derfor skal jeg stadig sørge for at skabe værdi for min målgruppe.
 

3. Jeg har lysten men ikke tiden

Langt hen ad vejen handler det også om prioritering. Hvis du virkelig har lysten til at lave et godt podcast show, skal du nok finde tiden til det. Du ville også nemt finde tiden til en eller flere dates, hvis kvinden eller manden i dit liv inviterede dig ud. Du kan læse mere om at få tid til podcasting i blogindlægget: podcasting i en travl hverdag.
 

Undgå den langsomme død med podfading

Når du så er kommet i gang, er der flere råd for, at du undgår ”podfading”. ”Podfading” er den langsomme død for din podcast, hvor du negligerer din podcast, til den ikke længere er aktiv.
 
Derfor vil jeg give dig 3 råd til at være vedholdende:

  • Gør det nemt for dig at producere en episode. Lad dit udstyr stå fremme, således du nemt kan komme i gang. Du kan også lave din egen klippeskabelon, der gør det nemt for dig at redigere og opbygge et afsnit.
  • Udgiv i sæsoner – Den model valgte jeg, da jeg arbejdede og tog uddannelse samtidigt. Den første sæson var på 10 afsnit og anden sæson var på 14 afsnit.
  • Er det for meget at udgive hver uge, kan du overveje at udgive hver anden uge eller en gang hver måned.

 

4. Det kan jeg da ikke finde ud af

Jeg forstår din bekymring og jeg havde de samme tanker. Jeg kan fortælle dig lidt om, hvordan jeg fik bugt med dem. I mit tilfælde var jeg bare en helt almindelig mellemleder der ville udfordre de ”kloge i klassen”, som formidler ledelse i deres podcast. Jeg lyttede til Fremtiden Ledelse to go og Medianos Bossword og tænkte: Hvad gør jeg? De har virkelig godt styr på det, og ved hvad de snakker om.
 
Men så handler det bare om at tænke anderledes. Jeg havde ikke den største viden om ledelse, men jeg havde et andet stærkt våben: min nysgerrighed. Den blev en stor del af konceptet i Ledelse Gennemtænkt. Jeg tænkte: Hvorfor ikke lave en podcast, hvor min nysgerrighed er omdrejningspunktet? Og sådan opstod Ledelse Gennemtænkt. En ledelsespodcast, hvor vi alle bliver klogere på ledelse.
 

5. Hvorfor skulle nogen have lyst til at deltage i min podcast?

Nu siger jeg noget lynhurtigt. Jeg kan tælle på én hånd hvor mange afvisninger jeg har fået. Ellers krævede det kun et telefonopkald eller en mail, for at få Stine Bosse, Bastian Overgaard, Imran Rashid, Mikael Kamber, Torben Wiese og alle de andre med i podcasten. 
 
Efter jeg er vokset, er det kun blevet nemmere at få gæster med i podcasten. Det er lidt vildt, at de store kanoner blot er et opkald væk.

Det vigtige er, at du præsenterer en mening med, at de deltager i din podcast og et budskab, som både giver dig, din kommende gæst og lytterne værdi. Når du gør det, så er det meget sjældent, at du får en afvisning.
 

Det er bare at gå i gang

Så hvis du drømmer om at starte en podcast, så er det bare med at kaste sig ud i det. Her har du fået mine bedste tip til hvad du skal bruge af  podcastudstyr, for at starte en podcast. Og så drop alle bekymringerne om antal lyttere, gæster og om du kan finde ud af det, for selvfølgelig kan du det!

Del på

Relateret blogs

Den ultimative guide til at starte en ørehængende podcast, som tiltrækker nye kunder (Opd. 2024)

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvordan du får nye kunder med en podcast
  • Hvorfor det virker (Konkrete cases fra virkeligheden)
  • Hvordan du skalerer indholdet til samtlige marketingkanaler

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
Få alt at vide om podcasting!
jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp til din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING