Du får her serveret 7 gode råd til udgivelse og markedsføring af din podcast. Få også svar på, hvilken plads salg har i din podcast.
I dette blogindlæg vil jeg gøre dig lidt klogere på, hvordan du får sparket bedst muligt gang i din podcast. Du får nemlig mine bedste råd til udgivelse og markedsføring. Og så tager vi også fat på emnet omkring salg – for må du egentlig sælge i din podcast? Få svaret længere nede efter de 7 råd til podcast marketing.
7 råd til Podcast marketing
Podcast marketing handler om at udnytte dine muligheder til at udbrede kendskabet til din podcast. Faktisk er der er utroligt mange lavthængende frugter. Her får du syv gode råd til podcast marketing, som er super nemme at udføre.
1. Udnyt din gæsts publikum
Hvis du ikke har en gæst med, så er det klart du bare kan se bort fra det her gode råd. Men har du en gæst med bare lidt eller hvis du er heldig; mange følgere, så er det bare med at udnytte deres publikum. Det bedste råd i den her sammenhæng er at sende dem de væsentligste bulletpoints fra podcasten, som de kan bruge i podcasten. Jeg ved ikke om de har travlt, men oftest ender det med opslag eller:
Jeg har været med i en podcast – tjek den ud her.
Det duer selvfølgelig ikke i podcast marketing – eller det opnår i hvertfald ikke det samme reach, som hvis følgerne lige får en snært af hvad de kan forvente i episoden.
2. Promover podcasten
Nu siger jeg desværre noget som er lidt den barske realitet. Hvis du vil drive en succesfuld podcast med mange engagerede lyttere, så er et opslag på Facebook når du har udgivet en episode ikke nok i podcast marketing. Specielt ikke i starten. Den skal være synlig alle tænkelige steder – dit website, og ja, den bør ha’ sin egen unikke landingpage, nyhedsbrev og sociale medier.
Men tænk også lidt mere, hvad kan man sige; Analogt. Få designet et visitkort med en QR kode til podcasten og/eller få lavet flyers med QR koder du kan dele ud, når du har færdiggjort et foredrag, kurser, workshops osv. Tænk ud af boksen… Og ha’ altid for øje, hvordan din podcast kan være synlig i alt hvad du foretager dig.
3. Slip mindst tre afsnit på lanceringsdagen
Hvorfor? Fordi det er ikke alle emner der interessere dine lyttere. Giv dem noget at vælge i mellem, fremfor at de vælger den helt fra fordi emnet ikke er interessant for dem. Buffer, som er det her værktøj til sociale medier for små og mellemstore virksomheder har i deres research kommet frem til at 3 episoder er minimum det du skal release på premieredagen. Det er rigtig godt for Apples algoritmer eksempelvis og det øger chancen for at du bliver synlig i Nyt og spændende kategorien.
Men vigtigst af alt, så snart den er udgivet, så få så mange som overhovedet muligt til at følge podcasten. Opfordre dem til at trykke følg eller follow, for rent faktisk viser sig, at det ikke er antallet af lyttere der er afgørende for at du lander i toppen i hitlisterne. Det er antallet og ikke mindst fremgangen i followers der er afgørende.
4. Lav en blog eller transskriber lyden
Indrømmet, jeg er ikke den bedste til det her selv. Men det er en rigtig god idé at skrive en blog eller artikel til hver eneste podcast du udgiver. Og den klare store fordel er ift. til SEO. Det øger chancen for at din podcast er synlig på google, hvis lytterne søger på en bestemt problemstilling der matcher den du tager op i en episode. Så selvom podcast er lyd, er det skriftlige medie stadig en vigtig del af din podcast marketing.
5. Tilbyd lytterne noget gratis
På den måde engagere du lytterne med noget helt konkret – det kan være 1-3 forskellige giveaways som lægger sig tæt op ad emnerne du tager op i episoderne. Eller hvis du har et event, kursus e.lign. kan du tilbyde lytterne en rabat som stor tak for at de vælger at lytte med. Bare husk at sætte en skæringsdato på, så du ikke 1-2 år efter får henvendelser fra lyttere der vil have samme rabat.
6. Få andre til at nævne din podcast
Er der et medie, en eller flere virksomhed, influencere eller hvad det nu kan være, som kan nævne din podcast på launchdagen eller de efterfølgende dage vil det bestemt øge mulighederne for at få flere lyttere fra start. Men mit gode råd til dig her, er at det selvfølgelig skal være relevante personer der nævner dig, da du kun ønsker relevante lyttere. Du ønsker kun at ramme dem, som har en helt specifik interesse i det overordnede tema eller emne som podcasten kredser sig omkring.
7. Vær gæst på andres podcasts
Er du så heldig at få lov til at deltage i en anden podcast, så spørg lige om du ikke må fortælle kort om at du har eller snart lancere en podcast. Så længe du bare fokusere på at dele ud af din viden generelt, gør det bestemt ikke noget du lige nævner den til gavn for dig og din podcast. Det er ikke hvad jeg vil betegne som at være en træls sælger!
Salg i din podcast
Må man sælge i en podcast?
Engang var mit klare svar; NEJ! Det er det stadig til dels, men… jeg er også blevet mere large på det område. Det siger sig selv, at i som virksomhed ikke bare må starte ud med at fortælle, hvor fantastiske i og jeres produkter/ydelser er (ellers ender podcasten sgu på lossepladsen).
Podcast marketing og salg er altså et følsomt emne. Men har i gennem længere tid sparet en masse op på karmakontoen og fodret jeres lyttere med tusindvis af guldkorn… jamen så fortæl endelig, hvordan i helt specifikt kan hjælpe jeres potentielle kunder med de udfordringer de står med.
Podcasts på lossepladsen
Kun på den måde får i succes med at sælge i jeres podcast. Ellers ender i bare hvor mange podcasts ender; på lossepladsen! Der er også andre (og måske bedre) måder at tiltrække kunder på gennem podcastmediet. I stedet skal din podcast fokusere på; ”Hvilken værdi kan jeg tilbyde mine (kommende) lyttere, kunder og følgere med min podcast?”
Men i podcasts kan du i enkelte tilfælde også “bryde reglerne”. Det er okay at reklamere for en workshop eller kursus du har til salg, hvis det har stor relevans for emnet. Men det skal ikke være dit primære fokus. Hvis du har opbygget en stærk personlig relation til dine lyttere og god portion tillid til dine evner, så skal de nok kontakte dig den dag de skal, eller kender en der skal bruge en med dine kompetencer.
Et simpelt tip, hvis du vil gøre dine lyttere på dine produkter/ydelser. Lav en call to action knap i dine podcast-shownotes som linker til dit nyhedsbrev. Gi’ dem evt. også en lille giveaway med som et tak.
Podcastens plads i en marketing strategi
Din podcast kan og skal ikke stå helt alene. Der skal være en klar plan for, hvordan du vil bruge podcasten i dit salg og markedsføring. Og derfor handler det ikke om, hvor mange lyttere du har. Det handler om hvor mange af dem der lytter med, der kan blive til købeklare kunder.
Og hvordan kan en podcast hjælpe med det? Jeg er sindssyg glad for du spørger! For hvis dine potentielle kunder overvejer at få din virksomhed til at løse et problem for dem (det kan være de har set en annonce på LinkedIn, Facebook, Google etc.), så kan din podcast:
- Sørge for dine potentielle kunder lærer dig rigtig godt at kende, allerede før de tager kontakt til dig.
- Fortælle din historie og du kan dele din viden og passion (= du øger tilliden til dig og dit brand)
- Ramme en attraktiv målgruppe, som allerede har taget podcastmediet rigtig godt til sig.
Grunden til at podcasting er unikt
Men kan ikke blog og videoer ikke ha’ nogenlunde samme effekt? Jo helt sikkert, og jeg siger ikke, at du skal erstatte det hele med en podcast. Fortsæt endelig med alt det andet gode content. Podcasting kan bare noget unikt! Det er det eneste medie vi kan tage med på farten eller mens vi ordner de kedelige praktiske opgaver i hjemmet.
Der er ikke andet larm eller andre annoncer der forstyrrer. Dine potentielle kunder lytter kun til dig og din viden! Det er sgu da unikt! (Pssst … 4 ud af 5 til 75% eller mere af en helt episode). “Jamen så går jeg da bare i gang, Jakob”. Do it!
Eksempler på integration af podcast i din marketing
Men jeg vil gerne lige sige, at du er nød til at lægge store overvejelser i dit koncept. Du skal også huske at lyde professionel fra start og signalere kvalitet. Og nå ja, så skal du også overveje hvordan du kan engagere dit publikum og aktivere denne her yderst vigtige følelsesmæssig respons.
Kæft en god idé! Det tænkte jeg første gang jeg så en anbefaling om at lytte til en podcast på et fysisk produkt. Det var på ansigtsmaske cream eller hvad det hedder, fra YA.BE Beauty og jeg er vild med det, men det er desværre for sjældent, at jeg ser det. Prøv at tænk, hvor nemt det er for kunden med en QR kode der linker direkte ind til en landing page, hvor man kan lytte til podcasten direkte fra.
Du sælger måske ikke lige ansigtmaske creme, men forestil dig lige de muligheder der er:
- Arla Foods kunne eksempelvis lave små lydfortællinger der fortæller, hvor produkterne er blevet produceret.
- Kaffegrossister som Peter Larsen Kaffe kunne fortælle hvordan de håndterer og løser de generelle udfordringer der er i selve kaffeproduktionen rundt i verden.
- Tøjbrands eksempelvis Bestseller eller Shaping New Tomorrow kunne fortælle hvordan de er bæredygtige og helt konkret bidrager til en grønnere verden.
Jeg siger ikke det skal være fuldlængdeepisoder på 20-60 min. Det kan være små fængende lydklip på 1-5 min der er proppet med storytelling på højt niveau? Der kan ikke herske tvivl om, at vi nu og fremadrettet sætter større krav til, hvor de produkter vi køber, kommer fra. Og hvorfor ikke fortælle det gennem et medie, som danskerne i høj grad lytter til på farten?
En stor del af markedsføring af din podcast, er din podcasts landingpage, som du læser mere om i blogindlægget her, mens du også bør læse mere om mulighederne podcast analyse og statistik.