Podcast landingpage? Dette er en kort guide til, hvorfor du skal have en dedikeret side til din podcast, og 6 ting den minimum skal indeholde.
Hvorfor skal du have en podcast landingpage?
Hvad er en podcast landingpage overhovedet? En landingpage, eller landingsside på dansk, er hjemmeside-sprog, for en dedikeret underside, hvor dine nye besøgende “lander”. Det er altså siden, hvor dine nye lyttere starter, når de er interesserede i at høre mere om din podcast. Netop derfor er det en god idé, at gøre dig umage og give et godt førstehåndsindtryk på din podcast landingpage.
Din podcast landingpage er et hjem til din podcast. Og det er altså lidt lettere at sende potentielle lyttere til “mitpodcastnavn.dk” end den klassiske “lyt til min podcast, der hvor du lytter til podcasts” sætning. På din landingpage har du så selvfølgelig links til alle de steder, hvor lytterne kan afspille podcasten – det kaldes en Call to Action i hjemmeside-verdenen.
Det er også her du kan præsentere podcasten med visuelle elementer, og give den en grafisk stil, som passer til den stemning du skaber, når lytteren lytter. Samtidig kan du igennem f.eks. lytter-anmeldelser opbygge den troværdighed, der gør at lytterne giver podcasten en chance. Så din landingpage er ikke bare et sted, hvor lytterne skal sendes videre fra, men den faste base for alt omkring din podcast.
6 ting, du skal have på din landingpage
Din podcast landingpage er altså startstedet for nye lyttere, og der er derfor minimum syv ting, du bare skal have på plads. Rækkefølgen i listen, kan du også godt bruge som rækkefølge i opbygningen af din landingpage.
1. Introduktion
Udgangspunktet for din podcast landingpage, er at nye lyttere skal introduceres til din podcast. Derfor er det vigtigt at beskrive, kort og præcist, hvad din podcast handler om – og hvem den er for. Med det mener jeg, at du skal besvare de potentielle lytteres spørgsmål; “er det her noget for mig?”.
2. Hvem er værten?
Lytternes næste spørgsmål er sandsynligvis; “hvem er du?”. Derfor skal du fortælle lidt om dig selv, centreret omkring det, der er relevant for podcasten. Det er altså ikke hele din livshistorie, men bare lidt information om dig, så lytterne ved, hvem der står bag podcasten.
3. Seneste/bedste episoder
En god landingpage, hjælper altså nye lyttere i gang, f.eks. med de seneste episoder af din podcast. Men, når din podcast har mange episoder, er du nødt til at hjælpe lytterne lidt på vej. Det gør Iværksætterhistorier, f.eks. gennem en underside med de 10 mest populære episoder – du kan jo ligeså godt vise din bedste side frem fra starten.
4. Indlejring af afspillere
Alle podcast hosts giver dig muligheden for at indlejre (embed) en podcast afspiller på din landingpage. På denne måde kan nye lyttere få en hurtig smagsprøve på en episode, direkte på hjemmesiden.
5. Sociale medier
Når dine lyttere begynder at lytte til din podcast, er det et naturligt skridt at lede dem videre til sociale medier, hvor de både kan kommunikere med andre lyttere, og følge med i, hvad der sker rundt om podcasten.
6. Nyhedsbrev
Hvis du har et nyhedsbrev er det naturligt at opmuntre lytterne til at tilmelde sig gennem en formular. Lyttere, der tilmelder sig nyhedsbrevet er ofte “mere værd” end på sociale medier, fordi du får direkte adgang til deres email indbakke – og ikke er afhængig af f.eks. Instagrams algoritme til at nå dem.