Podcast produktion er hårdt arbejde. Så her får du masser af gode råd til, hvordan du finder plads til din podcast i en travl hverdag.
Podcast produktion er hårdt arbejde
Det at bygge en podcast op fra bunden, kilder altid alle de rigtige steder, men ca. 60% af podcasts der er tilgængelige (på Apple Podcast) er inaktive.
At en podcast er inaktiv behøves ikke nødvendigvis være en “skidt ting” – det kan skyldes, at en virksomhed eksempelvis har fået produceret en serie i 5 episoder om bæredygtighed, som de bruger en hel del i deres content markedsføring.
Men oftest skyldes det, at podcasten bare pludselig stoppede med at blive udgivet. Jeg har 3 bud på hvorfor serveret med lidt tips til, hvad du kan gøre for at undgå det.
1. Dit koncept er ikke skarpt nok
Lytterne bider ikke fast. Og det kan i høj grad være fordi konceptet er ikke blevet skåret skarpt nok. Ha’ altid en klar plan for, hvordan og hvilken værdi podcasten skal tilbyde jeres målgruppe. Et simpelt godt tip her; sørg for at løse en udfordring for din målgruppe i hver episode og brug genkendelige eksempler fra egen eller andres hverdag.
2. Du får ikke sat tid af
Podcast produktion er ikke bare noget, der foregår efter fyraften. Tiden det tager at få produceret en podcast i høj kvalitet, foregår på ligefor med andre opgaver i arbejdstiden. Det kræver altså bare, at der er sat tid af i kalenderen til at forberede og skabe den perfekte røde tråd gennem hver episode, som får lytterne til at blive hængende (igen & igen &. Jeg finder selv ud..) Jeg bruger selv modellen P: Problem, A: Actions, R: Results, som bare er en god opskrift på, hvordan episoden skal bygges op. Pssst! Det er også en god idé at optage flere episoder ad gangen.
3. Du forsømmer arbejdet efter udgivelsen
Arbejdet efter episoden er udgivet. Jeg kender det selv – det er ikke altid det sjoveste. Men din podcast skal være synlig og markedsføres! Ellers ender det bare med det kun er kolleger, familie og venner der lytter med… De er helt sikkert også søde, men det er nok ikke heeeeelt nok?
Produktion i en travl hverdag
Selve arbejdet med podcast produktion er desværre en stor grund til at mange vælger mediet fra. Men podcast produktion behøver faktisk ikke at være så svært. Sandheden er at du skal bruge tid på en succesfuld podcast, men det er altså en myte at du skal udgive en gang om ugen for at få succes.
Og jo kontinuitet er godt, men ikke alfa og omega for dig. Mit bedste råd, klart nummer 1 er prioritering. Vi kommer ikke udenom at din podcast skal passes, plejes og pudses af løbende. Du skal altså planlægge, hvornår du vil optage og markedsføre din podcast. Det er faktisk ikke så meget et råd, men hvad der er nødvendigt for succes.
Sæt ikke et tempo, du ikke kan holde
Der er ingen der forventer at du udgiver en gang i ugen. Udgiv i stedet når det passer dig eller i sæsoner. Mange succesfulde podcast udgiver hver anden uge, eller hver måned, og det er bedre at finde en frekvens der passer jeg, end at sætte et tempo i ikke kan holde fordi tiden ikke lige er der.
Udgiv i sæsoner, hvis der er en måned hvor I ikke har travlt i virksomheden, så optag samlet og udgiv løbende bagefter. Det virker altså, og mange TV-serier udgiver allerede i sæsoner, så lytterne er jo vant til konceptet med sæsoner.
Disse tips er f.eks. en del af min podcast om podcasts, der hedder PodcastGuiden. Den består af 13+ afsnit, og jeg var hurtigt ude med de første syv afsnit i løbet af et par dage… men så må jeg indrømme at der gik et par måneder med resten. Til gengæld er det optaget og udgivet i bunker, så der kom flere afsnit ad gangen.
Planlægning, planlægning, planlægning
Det kræver bare god planlægning drive en god podcast, og mit klare råd er at optage flere episoder ad gangen. Så lover jeg dig at du sparer en masse tid. Sæt allerede nu nogle timer i kalenderen til at planlægge hver enkelt episodes røde tråd. Planlæg også flere måneder frem så I dedikerer jer til jeres podcast projekt.
Når du planlægger flere måneder frem, er det også lettere at få gæster. For når du spørger tidligt er der næsten altid plads i kalenderen. Planlæg også at redigere og lav content så du også får markedsført din podcast. Det er denne del de fleste får outsources, især redigering.
Følg disse råd, og du kan sagtens drive en succesfuld podcast uden at gå på kompromis med din virksomheds drift, salg og anden markedsføring.
Gør det let for dig selv
Gør konceptet så let som muligt at optage og markedsføre for dig selv, det skal nærmest være plug-n-play. De bedste koncepter er ofte de mest simple; du skal ikke ud og genopfinde den dybe tallerken. Men derfor kan din podcast sagtens være unik… det er jo dig og dine gæster der gør den særlig, for der findes ikke andre som jer, med den viden i lige præcis har.
