Det med at have gæster i din podcast kan være en fantastisk strategi for at tilføre dit indhold dybde, men også at udvide dit publikum. Når du bringer eksperter, influencere eller interessante personligheder ind i dit show, bringer du ikke kun deres viden ind i mixet, men også deres publikum.
Men det kræver ikke bare, at de er med i din podcast. De SKAL have LYST til at dele og fortælle om din podcast med mange andre – og derfor skal det være en god oplevelse, hvis du vil profitere på deres rækkevidde.
Her er nogle trin til, hvordan du kan bruge gæster i din podcast til at udvide dit netværk og øge lyttertallet.
Trin 1: Find de helt rigtige
Du skal ikke bare have hvem som helst med i podcasten. Jeg elsker Umut Sakarya, men det vil ikke give mening at have ham med i en episode om SEO, forandringsledelse eller aktiemarkedet. Gæsterne skal være relevante for din podcast og din ideelle målgruppe skal også kunne se meningen med, at du inviterer netop denne person med i podcasten. Jeg plejer at sige, at du kan invitere specialisten, generalisten og aktualiteten.
Specialisten – Det er eksperten der ved ALT om en ting, fremfor lidt om mange ting. Hvis du producerer en podcast om marketing forventes det ikke, at du som vært ved ALT. Dermed ikke sagt, at gæsten skal have alt shine, for du har den yderst vigtige rolle at repræsentere målgruppens undren, frustrationer og generelle nysgerrighed. Lad os tage et eksempel: Du producerer en podcast, hvor målgruppen er marketingansvarlige. Du inviterer en SEO ekspert i studiet for at hamstre deres eksperthjerne for viden. Her er det din opgave at stille spørgsmålene, som du mener målgruppen gerne vil have svar på, men du skal også bringe din viden til bordet ved evt. at binde de forskellige discipliner sammen.
Generalisten – Det er vedkommende der ved lidt om rigtig meget. Lad os fortsætte eksemplet med podcasten henvendt til marketingansvarlige. En generalist vil ikke kunne dykke dybt ned i et specifikt emne, men de vil i sær være gode til tale om trends, forudsigelser og generelle tendenser i marketingbranchen.
Aktualiteten – Det kan både være specialisten og generalisten. Et eksempel kunne være at invitere SEO specialisten i studiet for at tale Googles nye algoritme-opdatering og hvilken betydning den har for marketinglandskabet.
Trin 2: Få dine gæster til at sige ja
Når du rækker ud til dine potentielle gæster, så skal du ikke bare skrive eller ringe og spørge de vil være med uden at have en plan. Det ved jeg også de færreste ville gøre, men en klar anbefaling er at have forberedt følgende:
- Formålet med din podcast – Hvad handler den om, hvem er målgruppen og hvordan ønsker du at inspirere dem?
- Hvorfor du mener, de ville være en fantastisk gæst – Specificer hvilken viden de har, som målgruppen vil elske at høre mere om.
- Hvad de kan forvente af interviewet – Fortæl hvordan din generelle tilgang til et interview er, men også hvor i optager og hvor lang tid en episode plejer at være.
- De potentielle fordele for dem, såsom øget eksponering – Fortæl hvor mange lyttere i har og hvordan i vil bruge episoden i jeres markedsføring (deling på SoMe, nyhedsbrevet etc.)
Jeg bruger selv samme tilgang og får sjældent serveret et nej, når jeg inviterer gæster med til mine eller kunders podcast.
Trin 3: Forberedelse af gæster
I det følgende afsnit kommer jeg til at bruge et journalistisk ord for forberedelse. For det hedder at tilrettelægge en episode. Du har sikkert hørt det før uden at ane, hvad det egentlig betyder – men bare så vi er aligned. Hvis du overfor dine gæster vil fremstå professionel og seriøs omkring din podcast, så vil jeg mene, at du skal tilrettelægge episoderne. Det betyder ikke at du skal lave en stram spørgeramme med 20 spørgsmål, som du skal følge til punkt og prikke.
Jeg anbefaler at du semistrukturerer dine episoder. Det kan du ved at forberede en vinkel. Det kunne være “Sådan bruger du AI til at generere engagerende blogs (som også pleaser SEO-algoritmerne)” og skrive de 5 vigtigste spørgsmål, som du gerne ser blive besvaret. De 5 spørgsmål kan på ingen måde fylde 30-60 min. ud (afhængig af formatet), men det giver dig overskud og plads til at stille de rette uddybende spørgsmål, hvor jeg mener guldkornene ligger gemt.
Eksempel:
“Hej gæst,
Jeg er stadig taknemmelig over, at du vil være med i podcasten og som lovet får du her vinkel og spørgeramme for vores kommende interview.
Vinkel:
“Sådan bruger du AI til at generere engagerende blogs (som også pleaser SEO-algoritmerne)”
De spørgsmål jeg mener vi skal have besvaret i episoden er følgende:
Spørgsmål 1
Spørgsmål 2
Spørgsmål 3
Spørgsmål 4
Spørgsmål 5
Men jeg tillader mig også at stille uddybende spørgsmål til de svar du måtte have. Det har Jakob sagt det er”
Trin 4: Gør optagelsen til en oplevelse
Nu er dagen kommet. Episoden skal optages. Det er nu, at det skal være en god oplevelse for gæsten. For jo bedre oplevelsen er – desto større er chancen for at de vil dele podcasten. Det at skabe en god oplevelse er bestemt ikke rocket science, hvilket betyder, at det er ret så lavpraktiske, men også vigtige råd du får serveret nu:
- Se om du kan finde ud af, hvad gæsten plejer at drikke. Elsker gæsten en god Cortado, så sørg for at den står klar når vedkommende ankommer.
- Stå klar ved indgangen til kontoret, så du kan tage i mod gæsten – og ikke omvendt at gæsten skal spørge efter dig.
- Forventningsafstem, snik-snak og gennemgå interviewet før i trykker record.
- Næste råd er måske hård, men det er for at nødvendiggøre budskabet: Lyt, lyt, lyt og hold din kæft. Det kan godt være det er dit show, men du er ikke stjernen. Det er gæsten. Det betyder ikke, at du ikke kan dele dine holdninger og refleksioner, men hermed opfordring sendt videre.
- Afslut seancen med at takke og fortælle om planen for episoden herfra.
Ovenstående råd giver ikke bare gæsten en god oplevelse og dig større chance for at personen deler episoden på sine kanaler. Du etablerer også en ny netværksrelation, som kan vise sig at være guld værd for din forretning.
Hvis du vil læse mere om det gode interview, så følg linket her.
Hvis du vil læse mere om det gode interview, så følg linket her.
Trin 5: Sådan får du gæsten til at markedsføre episoden
Jeg er kæmpe fortaler for, at indholdet i en podcast episode maksimeres. Med det mener jeg, at den ikke flyver rundt for sig selv i det auditive univers, men genbruges på SoMe, nyhedsbrevet, websitet, YouTube etc. Men du ønsker selvfølgelig også at gæsten bruger sine kanaler til at markedsføre episoden. Det gør du bedste ved at sende følgende:
- En mail, hvor du takker gæsten og roser episodens indhold.
- Du vedhæfter link – Her anbefaler et Linktree, så der ikke deles flere links til Spotify, Apple og Google eksempelvis på SoMe-kanalerne. Jo flere links, desto mindre reach.
- Vedhæft de vigtigste bullets fra episoden – skrevet på en fængende måde – så det er nemt for gæsten at lave et engagerende opslag.
- Vedhæft billeder, Audiograms eller videobits fra selve episoden.
Skal man forvente at gæsten deler episoden? Det er selvfølgelig op til gæsten selv i sidste ende, men jeg vil klart sætte det som en forventning. Men følger du trin for trin denne proces, så øger du også chancerne markant, for jeg antager at du gerne vil have at din virksomhed og dig selv fremstår forberedte, kvalitetsbevidste og professionelle.
Tusind tak fordi du læste med.