Hvad får jeg ud af at lave en podcast?

Hvorfor skal du podcaste?

En podcast giver mange muligheder for jer som virksomhed, og dem vil jeg forsøge at ridse op for jer her, så I forhåbentlig kan se fordelen i at benytte podcasts som et stærkt markedsføring- og brandingværktøj.

For kan man f.eks. tiltrække nye, lækre og varme leads gennem en podcast? Svaret er ja! Podcasten bygger – gennem jeres ekspertise og fokus på at levere relevant indhold – en større tillid til jer som virksomhed, hvor i samtidigt opbygger stærke relationer, før den potentielle kunde henvender sig.

Men er det alle virksomheder der skal have en podcast? Mit svar er ALLE, men – og der er et men. Podcast er ikke en stor salgskanal, hvor du kun snakker om dig selv og dine fantastiske produkter.

Hvis det er det mindset du har, så vil jeg mene at du er på helt rette spor, og bør starte din egen podcast. Så alle kan have en podcast, hvis præmissen er den rigtige. (Psst! Jeg har også lavet en guide til hvordan du kommer i gang med at lave din egen podcast, så du selv kan prøve kræfter med det.) 

Her får du serveret nogle flere gode grunde til, hvorfor din virksomhed skal podcaste:

#1 – Vi lytter med overalt

Der findes utrolig mange måder, man kan høre en podcast på. Det er forskelligt om folk foretrækker at tage deres podcast med på farten, eller om den bliver smækket på en højttaler i hjemmet under madlavningen, rengøringen eller noget helt tredje. Der findes også utrolig mange platforme, hvor du kan finde forskellige podcasts, enten gratis eller mod betaling.

Hovedparten af os tager podcast med i ørene, når vi pendler mellem hjem og arbejde, eller når vi slapper af eller klarer hverdagens pligter derhjemme. Jeg ved ikke med dig. Men jeg har mine podcasts med til stort set alt.. det kan f.eks. være;

  • På arbejde
  • I vaskehuset
  • I seng (.. og jeg lytter kun)
  • Under morgenkaffen
  • På gåture
 
Og det er jo virkelig en af de helt store styrker ved podcastmediet. Du kan underholde og tilbringe kvalitetstid med dine kunder og følgere, mens de visuelt er fokuseret på andet. 
 
Det kræver en stor og tålmodig indsats fra dig og din virksomhed. Og det kræver at du producerer rigtig godt content. Men når det lykkes bliver du rigtig glad for, at du valgte at gå i gang. Jeg oplever en kæmpe interesse for podcastmediet fra virksomheder, som ønsker at nå deres eksisterende og potentielle kunder på en helt ny måde. 
 

#2 – Skab en relation til lytterne

Ved at lave en podcast opbygger du også tillid, troværdighed og tilhørsforhold. Mennesker handler med andre mennesker, ikke virksomheder. Gennem en podcast giver du kunderne mulighed for at lære de mennesker at kende, som står bag dit firma, og som allerede er kunder hos jer.

 
Det gør dét at tale direkte ind i ørerne på dine lyttere til en af de mest kraftfulde, personlige og autentiske måder at kommunikere med dem på. Og jo, større personlig relation de opbygger til dig og din virksomhed, jo større er chancen for, at de enten selv køber eller anbefaler andre at købe dit produkt/ydelser.
 

#3 – Lav en podcast og få dine lyttere med dig (næsten) hele vejen

I 2020 udgav det amerikanske medieforskningbureau Edison Research sin årlige ”The Infinite Dial”-rapport, hvor de hvert år dykker ned i medieudviklingen. Her konkluderede de, at 80% lytter til det meste eller det hele af en episode. Da en podcastepisode i gennemsnit varer 41 min og 31 sek., (kilde: Dan Misener, Pacific Content) betyder det, at 4 ud af 5 i gennemsnit lytter til min. 31 minutter af din podcast.
 
Det tal kan jeg i høj grad selv genkende, når jeg gennemgår tal og statistik fra mine egne podcasts.
 
Hvilke fordele har det så? Det har den klare fordel, at du kan tilbringe kvalitetstid med dine lyttere og dykke både dybere og grundigere ned i din passion sammen med dem, hvilket gør podcasting til det perfekte medie at forklare mere kompliceret stof, som er svært at gå i dybden med i korte videoer eller opslag på LinkedIn, Facebook, Instagram og andre sociale medier.
 
Helt så ligetil er det dog ikke. Kampen om lytterne bliver kun sværere, og derfor kræver det selvfølgelig, at du mestrer storytelling og formidling for at fastholde lytterne, men også værtsrollen. Værten har en enorm betydning for en podcasts succes.

#4 – Du kan genbruge dit indhold til andre marketingplatforme

Din podcast skal og bør ikke stå alene. Den skal være en integreret del af din content marketing, og på den måde kan du slippe for at genopfinde den dybe tallerken hver gang, du skal lave godt indhold til dine følgere på sociale medier, nyhedsbreve etc. Læs mere om podcasting og marketing.

 
Der er flere måder at gøre det på:
  • Gør dine podcasts til YouTube-videoer. Men ikke bare hvor du udgiver dem med et stillbillede, som flere podcastere forsøger sig med. Det giver ingen views! Min klare anbefaling er, du filmer podcastoptagelserne fra flere vinkler, sørger for at I sidder i lækre omgivelser og bruger den nødvendige tid på videoredigering, der gør det mere dragende for dine lyttere at følge med på YouTube. Hvis du vil se et ”best practice”-eksempel på dette, anbefaler jeg dig at følge og se, hvordan Joe Rogan gør i The Joe Rogan Experience.

  • En anden klar anbefaling er også, at du enten får dine episoder transskriberet eller omdannet til et blogindlæg. Ikke alene hjælper det dig med at skabe et godt SEO-indhold, men det gør det også interessant for de følgere. For der er stadig mange, der foretrækker det skrevne medie, f.eks. som blogindlæg.

  • Jeg vil godt vædde med, at du gennem en hel episode kommer med 10-20 gode keypoints. De er guld værd for dine følgere på sociale medier. Det er de guldkorn, du skal bruge dem til at trække potentielle lyttere fra de sociale medier over på din podcast. Der er flere måder at gøre det på: enten ved at dele små klip fra dine videooptagelser eller bruge Headliner.app. Værktøjet gør det muligt for dig at lave visuel indhold ud af små lydbidder. Så lav en podcast, og du har masser af indhold til resten af din marketing.
 

#5 – Udvid dit netværk og tiltræk de kunder, du vil arbejde med

Denne gode grund er hovedsageligt rettet mod små og mindre virksomheder. Men podcasting er bare en perfekt indgangsvinkel til de personer, du ønsker at lave forretning og samarbejde med. Lav en podcast og invitér eksperter og markedsledere indenfor din branche til at deltage i din podcast. På den måde skaber du gode og relevante relationer.
 
Nu tænker du sikkert: ”Hvorfor skulle de deltage i min kommende podcast, hvor jeg ikke kan love en stor lytterskare?” Derfor må jeg bare garantere dig, at det vil de gerne. Måske får du et par enkelte afvisninger, men langt størstedelen elsker at dele deres passion. Samtidig giver det mulighed for yderligere eksponering – også selvom din podcast ikke har flere tusind lyttere, men det kan jo være, den får det?
 
Har du først sagt ja til at deltage i din podcast, får du serveret en unik mulighed for at etablere en stærk og personlig relation. I mødes jo ikke bare og optager. Nej, oftest smalltalker man over en kaffe både før og efter en optagelse. Her får du lov til at gøre et godt indtryk ved at præsentere dig og din virksomhed. Allerede dér er du foran på point.

Del på

Relateret blogs

Derfor er B2B content IKKE kun forbeholdt LinkedIn

“Vi skal være der hvor vores kunder er.”
Det er den mest udvandede marketing-floskel i historien. Og alligevel insisterer B2B-virksomheder på at oversætte den til: “Vi skal være på LinkedIn. Og kun LinkedIn. Og vi skal være så professionelle at vi glemmer at være mennesker.”

Læs mere

Den ultimative guide til at starte en ørehængende podcast, som tiltrækker nye kunder (Opd. 2024)

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvordan du får nye kunder med en podcast
  • Hvorfor det virker (Konkrete cases fra virkeligheden)
  • Hvordan du skalerer indholdet til samtlige marketingkanaler

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
Få alt at vide om podcasting!
jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp til din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING