Hvordan udgiver man en podcast

Hvordan udgiver man en podcast? En kort guide til hostingplatforme, og hvad du kan gøre bagefter for at markedsføre podcasten til målgruppen.

Hvordan udgiver man en podcast? er et af de ofte stillede spørgsmål jeg får. Men også det spørgsmål med det korteste svar; hostingplatform.

Det er faktisk super nemt at få din podcast ud på alle de populære platforme. Alt du skal gøre er at bruge en hostingplatform, f.eks. Spreaker som jeg selv bruger, som distribuerer din podcast helt automatisk, når du først har oprettet dig på platformen.

Du kan også lytte til den korte guide her:

Hvordan udgiver man en podcast med en hostingplatform

Når du så opretter en ny episode, fortæller hostingplatformen selv Apple Podcasts og Spotify om nye episoder, gennem et RSS feed. Det eneste du skal huske er, at det kan tage helt op til syv dage at komme igennem godkendelsesprocessen ved Apple Podcasts, så værd ude i god tid første gang du udgiver.

Hostingplatformen kan også give masser af interessant statistik om dine lytteres geografi og enheden de lytter fra. Gennem statistik på selve episoden kan du også få et indblik i deres demografi; altså køn, alder og lignende information.

Marketing af din podcast

Men det er ikke nok, blot at klikke på publish-knappen. Du skal også markedsføre din podcast. Hvis du for alvor skal sparke din podcast i gang, kræver det at du skal være synlig alle steder!

Den barske realitet er at et enkelt opslag på Facebook ikke er nok. Du skal både være synlig på sociale medier, din hjemmeside og analogt gennem gode gammeldaws tryksager. Der er utroligt mange muligheder for kreativ marketing, men nedenfor er et par lavthængende frugter.

Markedsføring med gæsten

Først og fremmest giver du din gæst, hvis du har sådan en, nogle bulletpoints, så gæsten kan dele podcastepisoden på sociale medier. Uden bulletpoints eller en kort tekst, ender det desværre med dårlige opslag – og kort rækkevidde – som ikke hjælper din podcast på vej.

Landingsside

Din podcast skal selvfølgelig have sin egen dedikerede side, på din virksomheds hjemmeside; kaldet en “landingsside”. Det hedder en landingsside, fordi at det er her potentielle lyttere lander, når du omtaler din podcast på sociale medier, eller gennem QR-koder på visitkort eller flyers.

Lanceringsdagen

Husk at udgive minimum tre episoder på lanceringsdagen. Så er du sikker på at der er lidt for en hver smag, og du øger sandsynligheden for at opnå synlighed gennem algoritmen på de forskellige platforme. Apropos algoritmer, så er det ikke antallet af lyttere, men fremgangen i følgere, der er afgørende for at nå op på platformens hitliste.

Blogindlæg

Jeg synes ikke det er sjovt at skrive, da jeg kan meget bedre kan lide lyd og podcasts. Men SEO, eller søgemaskineoptimering, er altså essentielt for at din podcast bliver fundet. Du skal ikke være doven på dette område, og skal altså skrive f.eks. et blogindlæg til hver eneste episode.

Gaver og rabatter

Udover markedsføringen af selve episoden, er det en god idé at give lytterne gaver som tak. Det skal selvfølgelig ikke ses som salg, men mere forkælelse til de trofaste lyttere, og en integreret del af podcasten og de emner den omhandler. Husk blot at sætte en skæringsdato for eksempelvis en rabat, da nogle lyttere først lytter til episoden om lang tid.

Samarbejde med andre

En anden del af jobbet som podcaster er at samarbejde med andre. Det er en rigtig god idé at få andre medier eller influencers til at nævne din podcast. Du kan selvfølgelig også selv deltage på andres podcasts, hvor du nævner din egen podcast. Men husk ikke at være en træls sælger, og at kun relevante personer bliver til relevante lyttere.

Del på

Relateret blogs

Derfor er B2B content IKKE kun forbeholdt LinkedIn

“Vi skal være der hvor vores kunder er.”
Det er den mest udvandede marketing-floskel i historien. Og alligevel insisterer B2B-virksomheder på at oversætte den til: “Vi skal være på LinkedIn. Og kun LinkedIn. Og vi skal være så professionelle at vi glemmer at være mennesker.”

Læs mere

Den ultimative guide til at starte en ørehængende podcast, som tiltrækker nye kunder (Opd. 2024)

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvordan du får nye kunder med en podcast
  • Hvorfor det virker (Konkrete cases fra virkeligheden)
  • Hvordan du skalerer indholdet til samtlige marketingkanaler

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
Få alt at vide om podcasting!
jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp til din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING