Hvorfor skal du podcaste?
En podcast giver mange muligheder for jer som virksomhed, og dem vil jeg forsøge at ridse op for jer her, så I forhåbentlig kan se fordelen i at benytte podcasts som et stærkt markedsføring- og brandingværktøj.
For kan man f.eks. tiltrække nye, lækre og varme leads gennem en podcast? Svaret er ja! Podcasten bygger – gennem jeres ekspertise og fokus på at levere relevant indhold – en større tillid til jer som virksomhed, hvor i samtidigt opbygger stærke relationer, før den potentielle kunde henvender sig.
Men er det alle virksomheder der skal have en podcast? Mit svar er ALLE, men – og der er et men. Podcast er ikke en stor salgskanal, hvor du kun snakker om dig selv og dine fantastiske produkter.
Hvis det er det mindset du har, så vil jeg mene at du er på helt rette spor, og bør starte din egen podcast. Så alle kan have en podcast, hvis præmissen er den rigtige. (Psst! Jeg har også lavet en guide til hvordan du kommer i gang med at lave din egen podcast, så du selv kan prøve kræfter med det.)
Her får du serveret nogle flere gode grunde til, hvorfor din virksomhed skal podcaste:

#1 – Vi lytter med overalt
Der findes utrolig mange måder, man kan høre en podcast på. Det er forskelligt om folk foretrækker at tage deres podcast med på farten, eller om den bliver smækket på en højttaler i hjemmet under madlavningen, rengøringen eller noget helt tredje. Der findes også utrolig mange platforme, hvor du kan finde forskellige podcasts, enten gratis eller mod betaling.
Hovedparten af os tager podcast med i ørene, når vi pendler mellem hjem og arbejde, eller når vi slapper af eller klarer hverdagens pligter derhjemme. Jeg ved ikke med dig. Men jeg har mine podcasts med til stort set alt.. det kan f.eks. være;
- På arbejde
- I vaskehuset
- I seng (.. og jeg lytter kun)
- Under morgenkaffen
- På gåture
#2 – Skab en relation til lytterne
Ved at lave en podcast opbygger du også tillid, troværdighed og tilhørsforhold. Mennesker handler med andre mennesker, ikke virksomheder. Gennem en podcast giver du kunderne mulighed for at lære de mennesker at kende, som står bag dit firma, og som allerede er kunder hos jer.
#3 – Lav en podcast og få dine lyttere med dig (næsten) hele vejen
#4 – Du kan genbruge dit indhold til andre marketingplatforme
Din podcast skal og bør ikke stå alene. Den skal være en integreret del af din content marketing, og på den måde kan du slippe for at genopfinde den dybe tallerken hver gang, du skal lave godt indhold til dine følgere på sociale medier, nyhedsbreve etc. Læs mere om podcasting og marketing.
- Gør dine podcasts til YouTube-videoer. Men ikke bare hvor du udgiver dem med et stillbillede, som flere podcastere forsøger sig med. Det giver ingen views! Min klare anbefaling er, du filmer podcastoptagelserne fra flere vinkler, sørger for at I sidder i lækre omgivelser og bruger den nødvendige tid på videoredigering, der gør det mere dragende for dine lyttere at følge med på YouTube. Hvis du vil se et ”best practice”-eksempel på dette, anbefaler jeg dig at følge og se, hvordan Joe Rogan gør i The Joe Rogan Experience.
- En anden klar anbefaling er også, at du enten får dine episoder transskriberet eller omdannet til et blogindlæg. Ikke alene hjælper det dig med at skabe et godt SEO-indhold, men det gør det også interessant for de følgere. For der er stadig mange, der foretrækker det skrevne medie, f.eks. som blogindlæg.
- Jeg vil godt vædde med, at du gennem en hel episode kommer med 10-20 gode keypoints. De er guld værd for dine følgere på sociale medier. Det er de guldkorn, du skal bruge dem til at trække potentielle lyttere fra de sociale medier over på din podcast. Der er flere måder at gøre det på: enten ved at dele små klip fra dine videooptagelser eller bruge Headliner.app. Værktøjet gør det muligt for dig at lave visuel indhold ud af små lydbidder. Så lav en podcast, og du har masser af indhold til resten af din marketing.
#5 – Udvid dit netværk og tiltræk de kunder, du vil arbejde med
