De 3 afgørende grunde til, at Dreaminfluencers fik 7+ kunder på bare en enkelt podcastepisode
(.. og hvordan du selv opnår samme resultater)
Lad os lige sætte landskabet
Mark Anthony tager imod Mads Wedderkopp en smuk sommerdag på Pilestræde i det indre København, hvor studiet ligger. Sammen skal de optage en episode til podcasten Iværksætterhistorier, som skal udgives senere på efteråret. Egentlig var det meningen, at Mads skulle fortælle sin historie om at fusionere Quickorder med en konkurrent i Norge – og hvordan det endte med et exit fra den virksomhed, han selv havde været med til at stifte i 2014. En startup-story, som Mads tidligere har fortalt om i Iværksætterhistorier, men denne gang stod der CEO af Dreaminfluencers på navneskiltet
I Iværksætterhistorier (som Ugli Fruit Productions producerer) er gæsterne velkomne til at dele ud af deres guldkorn, hvis det har værdi for den primære målgruppe af podcasten. Som den fremragende formidler Mads er, delte han ud af sine mange dos and don’ts, viden og know-how omkring influencermarketing, som Dreaminfluencers arbejder med til daglig.
Men Mads havde ladet sælger-Helge-jakkesættet blive hjemme, hvilket blev altafgørende for, at Dreaminfluencers fik 7 nye kunder på knap 2 måneder efter udgivelsen af episoden. Hvorfor, og hvad det var, han gjorde helt rigtigt, får du opskriften på lige her.
1) Du skal turde at vise, hvem du er
I salg og marketing er der et begreb, der dukker op igen og igen: “People buy from people they like.” – Jeg er ret uenig, for det er slet ikke afgørende for, at du som virksomhed lukker et salg. Det er den værdi, du som virksomhed leverer, der giver kunder, MEN – og det er et vigtigt men – det skader selvfølgelig ikke, at dine kunder kan lide dig og dét, din virksomhed står for.
Mads var igennem hele episoden likeable og turde vise sårbarhed, være humoristisk samt dele ud af sine guldkorn. Alt sammen afgørende for at opbygge tillid og stærke relationer igennem mikrofonen.
Med en podcast skabes der nemlig et rum, hvor dine lyttere inviteres ind i inderkredsen af virksomheden. Formår du at skabe den rette stemning, føler lytterne, at de sidder med rundt om bordet med en kop kaffe.
Inden for denne inderkreds er du i stand til at opbygge tillid på en måde, der er umulig gennem paid ads på sociale medier eller tv-reklamer. For at opnå dette skal du give en stemme til de passionerede mennesker, der udgør din virksomhed. Dette sker oftest i form af engagerende interviews, diskussioner og historier fra de medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder, der er tæt på dit brand.
Dét, potentielle kunder leder efter, er menneskene bag virksomheden, menneskene bag dit brand, fordi de stoler på dem, fordi de er ligesom dem selv og kan hjælpe dem med en udfordring.
Vores bedste tip til dig
Placér ikke hvem som helst bag mikrofonen. Lad det være dén person, som kan skabe de tætteste connections med potentielle kunder gennem godt værtskab.
2) Del ud af dine guldkorn
Der er en grund til, at store personligheder som Gary Vaynerchuk og Tim Ferriss mener, at du bør producere værdiskabende indhold, der rammer din målgruppe. Mads gjorde det helt rigtige, da han lod sælger-Helge-jakkesættet blive hjemme og fokuserede på at dele ud af sine guldkorn omkring influencermarketing.
For podcastmediet er en fantastisk måde at skabe tillid mellem din virksomhed og dit publikum. Ved at dele din viden og tale om emner, der interesserer målgruppen, kan du etablere en relation og opbygge tillid, hvilket fører til en stigning i loyalitet og stigning i kunder. Bare spørg vores kunde TACK International, som sælger kurser i salg, ledelse og personlig udvikling. De tager i hver episode en konkret udfordring op, som er relaterbar for deres målgruppe, giver dem løsningen og serverer opskriften på succes. Den tilgang har gjort, at flere og flere køber TACKs kurser.
For at opbygge tillid til dine potentielle kunder og vækste din virksomhed gennem podcastmediet, er det vigtigt, at din målgruppe ser dig som en ekspert og autoritet inden for dit felt. Podcasting er en fremragende måde at dele din ekspertise på, øge din troværdighed og opbygge tillid hos dit publikum, hvilket etablerer dig som en thought leader i din branche.
Lige for at slå det fast: Når vi siger ‘målgruppe’, mener vi de mennesker, der har det største potentiale til at blive betalende kunder. Du ønsker at opbygge et publikum af disse mennesker og generere kunder fra denne gruppe.
Vores bedste tip til dig
I hver episode, hvor du deler generøst ud af din viden, er der 5-10 guldkorn, som du kan klippe ud og genbruge på sociale medier, som markedsføring for din podcast, men også for din virksomhed. Det er effektivt brug af content.
3) Taletiden er enorm
Hvis jeg fortæller dig, at 4 ud af 5 lytter til det meste eller det hele af en episode, ville du så tro på mig? Det vender vi lige tilbage til.
En af de helt store grunde til, at Dreaminfluencers fik 7+ nye kunder på en enkelt episode, er, at taletiden er enorm. Det er der en helt bestemt grund til. Podcasting er i høj grad et medie, som lytterne bruger, når de visuelt fokuserer på noget andet, eksempelvis rengøring, tøjvask og transport. I 2019 svarede danskerne på, hvornår de lytter til podcasts. 58% svarede i hjemmet og 81% mens de transporterer sig fra A til B, enten på cykel, i bil eller med offentlig transport (kilde: www.podcaststats.dk)
Det er én af de helt store styrker, mediet har, og én af de helt store forklaringer på, hvorfor du kan fastholde lytterne gennem længere tid.
I 2020 udgav det amerikanske medieforskningsbureau Edison Research sin årlige ”The Infinite Dial”-rapport. Hvert år dykker de ned i medieudviklingen. Her konkluderede de, at 80% lytter til det meste eller det hele af en episode. Da en podcastepisode i gennemsnit varer 41 min og 31 sek., (kilde: Dan Misener, Pacific Content) betyder det, at 4 ud af 5 i gennemsnit lytter til min. 31 minutter af din podcast.
Det tal kan jeg i høj grad selv genkende, når jeg gennemgår tal og statistik fra vores kunders podcasts.
Hvilke fordele har det så? Det har den klare fordel, at du kan tilbringe kvalitetstid med dine lyttere og dykke både dybere og mere grundigt ned i din passion sammen med dem, hvilket gør podcasting til det perfekte medie at forklare mere kompliceret stof, som er svært at gå i dybden med i korte videoer eller opslag på LinkedIn, Facebook, Instagram og andre sociale medier.
Helt så ligetil er det dog ikke. Kampen om lytterne bliver kun hårdere, og derfor kræver det selvfølgelig, at du har et skarpskåret koncept og mestrer storytelling og formidling for at fastholde lytterne.
After-words
Vi har heldigvis lavet den ultimative guide til at starte en podcast, som fortæller dig, hvordan du går fra den spæde idé til et skarpskåret koncept, der genererer flere kunder. Den kan du hente lige her