Før din virksomhed overhovedet overvejer at starte en podcast, skal i overveje følgende.
Kan jeg ikke bare starte en podcast, Jakob?
Du skal vide en ting. Jeg gjorde som mange andre. Jeg startede min første podcast uden en forkromet plan og det lykkedes mig alligevel at få succes med podcasten Ledelse Gennemtænkt.
Og det samme kan sagtens ske for jer, men af frygt for at din virksomhed smider tid og penge ud af vinduet, så vil jeg gerne servere følgende overvejelser.
Så mit svar på spørgsmål vil være nej, for jeg har set det igen og igen. En virksomhed starter en podcast og efter 5 episoder bliver der ikke udgivet mere indhold. Det kan skyldes mange ting, men tidsspildet og medfølgende frustrationer kunne være undgået.
Her får du dem:
Hvad er jeres Mission Statement?
Jeres Mission Statement er kendetegnet ved jeres “purpose, goals, values, and what makes your brand unique”?
Hvis det ikke er defineret, så bliver det også svært at sætte mål for podcasten samt gøre det soleklart, hvorfor målgruppen skal bruge deres dyrebare tid på at lytte med.
En klar anbefaling herfra er bogen Building a StoryBrand, hvor forfatteren Donald Miller dukker ned i, hvordan du definerer din virksomheds historie, målgruppe og vigtigste budskaber. For mig var bogen en gamechanger – og det kan den også blive for dig.
Generelt er hele forståelsen for din egen virksomhed, og hvad i står for, afgørende, hvis i skal skabe en podcast der rammer målgruppen lige i solar plexus.
Hvem er målgruppen og hvordan ønsker I at inspirere dem?
Hvem er jeres ideelle kunde? Hvad er det for nogle frustrationer din målgruppe støder ind i til daglig? Hvad er deres mål? Hvad forhindrer dem i at nå det? Hvad er succes for dem?
Der er så mange spørgsmål i kan stille for at blive klogere på målgruppen. Et godt råd er dog, at i stedet for at sidde og gætte, så spørg dem og/eller opsøg andre podcasts, artikler e.lign. hvor målgruppen “taler ud”.
Det kan stadig overraske mig, hvor mange der ikke har defineret deres målgruppe og virkelig dykket ned i, hvem de er. Det er ikke nok at sige, at i forsøger at ramme bredt. Hvem I taler til er vigtigt at forstå – ikke bare for at få succes med jeres podcast, men også i den generelle markedsføring og salgsproces.
Har i defineret den digitale købsrejse?
Hvis jeg skal være ærlig, så er købsrejsen en pain in the ass for mig. Jeg føler aldrig, at jeg helt har knækket koden, hvor målgruppen går fra “har vist interesse” til kunde. Det er en never ending journey, som konstant skal optimeres. Men før din virksomhed starter en podcast vil jeg klart anbefale, at i har defineret en købsrejse, men også hvordan podcasten styrker den.
En klar anbefaling herfra er at besøge Peter Schjødts blog og lade dig inspirere af hans mangeårige arbejde med at styrke virksomheders bundlinje.
Hvordan får i podcasten ud at leve?
De 3 første overvejelser er ligesom fundamentet for at kunne sende de rette budskaber ud i æteren, men ligeså vigtigt er det, at potentialet af hver episode maksimeres.
En podcasts succes er ikke bare defineret af et skarpt koncept, men også markedsføringen af den (SoMe, Blogs, Nyhedsbrev etc.) Og nu skal jeg ikke skræmme dig væk, men I bør bruge mindst ligeså meget tid på at markedsføre den, som I bruger på produktionen.