Det kan være udfordrende at navigere gennem den hurtige strøm af nye digitale medier og værktøjer. Et af de mest markante lige i tiden er podcasts, som er eksploderet i popularitet de seneste år. I denne episode af PodcastGuiden dykker Jakob Sloth Linneberg sammen med Peter Schjødt, ned i, hvordan podcastmediet kan forvandle trofaste lyttere til loyale kunder og hvilken rolle mediet spiller i den digitale købsrejse.
Den nye måde at dele viden på
Podcasts er blevet et populært medie til at dele viden, især i den digitale verden. I følge Jakob er nøglen til en vellykket podcast at finde de rigtige lyttere og skabe indhold, der er relevant for dem. Peter pointere også at en podcast kan holde på lytterne i længere tid sammenlignet med de fleste andre medier, da mediet tillader et dybere og mere udførligt fokus på et emne.
Podcasts i branding og salget
Peter illustrerer på fornemmeste vis, hvordan en podcast sammen med indsatsen fra andre marketingkanaler kan være afgørende for at kunderne vælger dit produkt i det digitale køleskab, når de skal bruge en med jeres kompetencer.
Det kan gøres ved at du skaber indhold der spiller på målgruppens banehalvdel, hvor du besvarer deres oftest stillede spørgsmål.
Peter bruger også eksemplet om en kvinde, der startede sit eget creme-brand “Drunken Elephant”. Efter at have lyttet til hendes podcast blev han så investeret i hendes historie, at han endte med at købe en af hendes cremer til sin kæreste.
Indhold til andre kanaler
Dermed kan podcastmediet også spille en central rolle i jeres samlede marketing-mix ved at generere indhold til sociale medier, hjemmesiden, nyhedsbrevet og meget mere. Som eksempel til at illustrerer dette bruger Jakob eksemplet at podcasten er træet, hvorfra du kan “plukke” engagerende og tillidsskabende indhold ned fra.