Podcast analyse værktøjer

Podcast analyse er en vigtig del af arbejdet med vækst af din podcast. Derfor har jeg lavet en guide til podcast statistik og de forskellige muligheder.

Podcast analyse er desværre kompliceret

analyse af en podcast er en vigtig del af at vækste din podcast. Gennem statistikken kan du følge med i, hvordan din podcast præsterer, både hver enkelt episode og generelt. Men podcast analyse er desværre også kompliceret, hvilket gør det svært at følge med i helt nøjagtigt.

Problemet er først og fremmest, at podcasts spreder sig over mange forskellige podcast hosts og afspillere, som f.eks. Apple Podcasts og Spotify. Og, hvad værre er, så bruger de forskellige services ikke de samme tal, eller måler dem på den samme måde. Podcast analyse er altså lidt en detektiv øvelse omkring et medie, som desværre stadig har lidt børnesygdomme.

Heldigvis kan du nå langt indenfor podcast analyse og statistik ved at sørge for, at dine services er IAB-certificerede. IAB sikrer dig, at din statistik overholder branchens standarder, og derfor kan bruges til at tage beslutninger ud fra. Statistikken er nemlig netop til for at give dig et solidt grundlag, som du kan tage beslutninger ud fra – så lad os se på hvilke tal, der i virkeligheden tæller.

Muligheder for analyse af podcast

Overordnet set har du mulighed for at få et indblik i din podcasts statistik omkring “lytningen” og “lytterne”. Der er altså både tal, der handler om selve podcasten og episoderne, og andre om dem der lytter med.

Først og fremmest er der lytninger, steams og downloads. Husk, at der faktisk er forskel på download (hentet ned til enheden), streams (lyttet gennem f.eks. browser, uden at hente) og lytninger (klikket på “play”). Derudover er der engagement, som handler om hvor lang tid lytterne lytter. Ligeledes finder du også statistik om, hvor de “skipper” videre, hvilket giver et indblik i, hvor din podcast kan forbedres.

Statistik fører til podcast optimering

Der er altså en masse tegn på, hvor du kan forbedre din podcast i statistikken – udover selvfølgelig de anmeldelser brugerne giver dig i de forskellige services. Netop brugerne er den anden kilde til podcast analyse. Gennem de forskellige afspillere og podcast hosts, kan du få et indblik i brugernes køn og alder, samt hvor de fandt din podcast og hvilken enhed de lytter med.

Alt den information, både omkring din podcast statistik og lytternes persona, hjælper dig til at forbedre din podcast – og tiltrække sponsorer eller annoncører. Men hvordan ved du, om din podcast vækster? Inden du kan måle om det går fremad, er det vigtigt at sætte et “benchmark”, eller sammenligningsgrundlag på dansk, som viser hvor podcasten er nu.

Benchmarks: hvad skal du egentlig måle?

De vigtigste benchmarks at holde øje med er; antal lyttere, antal episoder, engagement, anmeldelser og eventuel indtægt. Først og fremmest er antal lyttere det mest nøjagtige tal for, hvor mange der reelt lytter – modsat antal streams eller downloads, som jeg omtalte tidligere.

Et andet vigtigt tal, når du starter, er antal episoder, af den simple grund, at 80% af alle podcasts aldrig kommer over syv episoder. Når du er kommet godt i gang, og har mange episoder bag dig, kan du i stedet begynde at kigge på brugernes engagement, f.eks. i antallet af følgere/abonnementer og positive anmeldelser.

Værktøjer til podcast statistik

Som sagt er analyse af podcast kompliceret, fordi tallene gemmer sig flere steder. Podcastafspillere som Apple Podcasts Connect og Spotify for Podcasters giver dig begge et udmærket indblik i antal visninger, lyttetid samt køn og alder. Apple og Spotify har dog hver deres forskellige statistikmuligheder, ligesom de kun viser statistik for din podcast på lige netop deres platform.

Derudover er der ofte indbygget podcast analyse muligheder direkte i podcast hosts, f.eks. Spreaker som jeg selv bruger. Og sidst men ikke mindst findes der tredjepartsløsninger som Chartable, der giver dig gode værktøjer til marketing af din podcast, hvor du kan følge brugerne fra sociale medier og andre kanaler, videre til din podcast.

Del på

Skal jeg hjælpe dig med din podcast?

jakob linneberg

Jakob Sloth Linneberg

Fuldtids podcaster

Relateret blogs

Tiltræk kunderne, og styrk jeres brand med en podcast

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvorfor er podcasting blevet så populært
  • Hvorfor podcasting virker så effektivt
  • Hvor mange, der lytter til podcast herhjemme

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
whiterpaper podcast

Få alt at vide om podcasting!

jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp med din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING