Podcast jingles skaber stemning og genkendelighed i din podcasts begyndelse, undervejs og i slutningen. Læs også om rettigheder og musikservices.
Podcast jingles
De første 30 sekunder af din podcast, er utroligt vigtige til at fange lytterens opmærksomhed, og overbevise dem om at lytte videre. En stor del af denne podcast intro er dit speak, men musikken du bruger i baggrunden har også en stor effekt, i at opbygge den rigtige stemning.
Dette kaldes en jingle, som er en genkendelig lydbid i baggrunden. Tricket er som sagt at finde en jingle, der rammer den stemning du ønsker at skabe – og opnå et match mellem jinglen og din stemme. Samtidig skal den være unik, og ikke bruges i andre podcasts, så det “bliver lyden af dig” lytterne hører.
Dit valg af musik skal jo passe til din podcasts brand – og med det mener jeg at tingene skal hænge sammen. Hvis din podcast er omkring et positivt emne, passer et opløftende stykke musik godt, mens mere dæmpede toner selvfølgelig passer bedre til seriøse emner. Musikken skal altså understøtte din podcast, fremfor at forstyrre den.
Det leder lidt videre til spørgsmålet om lydeffekter. Ja, du kan godt bruge lydeffekter i din podcast, men kun hvis det passer til din stil. Mange podcasts bruger lydeffekter, mens andre helt undlader dem. Igen handler det om at ramme den rigtige stemning, og ikke bare tilføje effekter, blot for effekternes skyld.
Hvor finder jeg jingles?
Du har altså brug for noget musik i din podcast, og udfordringen er derfor at finde et stykke passende podcast musik af høj kvalitet – og uden at det koster alverden. Det kan du blandt andet gøre ved at købe rettighederne på f.eks. Soundstripe eller hos Epidemic Sounds, som jeg begge gennemgår kort nedenfor.
Soundstripe har over 6.000 royaltyfrie sange i deres bibliotek, og er målrettet mod podcastere og videoproducenter, med både video, musik og lydeffekter i “radiokvalitet”, som de selv kalder det. Et abonnement koster ca. 200 kr. per måned, og så skal du aldrig bekymre dig om ophavsret til dine musikstykker.
Epidemic Sounds giver dig ubegrænset adgang til 35.000 sange og 90.000 lydeffekter, i et månedsabonnement på ca. 85-321 kr. alt efter om du vælger personlig eller erhvervsmæssig brug. Hvis du er freelancer, selvstændig eller ejer en mindre virksomhed, bør du altså vælge deres “Commercial” abonnement.
Ophavsret er ophavsret
Der er mange myter om musik og rettigheder, som er relevante for dig, der laver din egen podcast. Først og fremmest er det ligegyldigt om du tjener penge på din podcast eller ej, du skal altid overholde ophavsretten på musikken du bruger. Det er også ligegyldigt, hvor langt musikstykket er, og om du henviser til kunstneren. Ophavsret er ophavsret.
Ovenstående problem undgår du ved at bruge ovenstående tjenester. Du får nemlig rettigheden til at bruge musikstykket, ofte ubegrænset, mens kunstneren bag beholder selve ophavsretten. Det er selvfølgelig muligt at finde musik helt uden ophavsret, gennem eksempelvis Creative Commons, men selv her er det ofte nødvendigt at give kredit til kunstneren bag.