Podcast i content marketing

Podcast i content marketing

Podcast i content marketing gennem 7 tips, så du opnår samspil mellem de forskellige marketingkanaler – og endda får en masse guldkorn at dele.

Overblik over podcast i content marketing

Hvis du arbejder indenfor marketing har du nok lagt mærke til den kæmpe vækst af podcasts i de seneste år. Podcasts er nemlig et fantastisk medie til at fange din målgruppe, men vidste du at de også er en kæmpe guldmine af content til alle dine andre marketingkanaler?

Ved at bruge din virksomheds podcast i content marketing sammen med andre medier, kan du nemlig styrke både selve din podcast, men også andre områder af din marketing. Dine marketingkanaler kan alligevel ikke bare leve deres eget liv alene, men er nødt til at spille sammen på “tværs af siloer”, som man siger. Og din podcast har jo også brug for at blive promoveret på andre kanaler, for lytterne kommer ikke bare af sig selv.

Content fra podcasts og podcasts fra content

Faktisk går det begge veje indenfor podcast i content marketing. Du kan både lave nyt content til andre kanaler ud fra din podcast, men også nye podcasts ud fra dit eksisterende content. Så dyk ned i dine gamle blogindlæg, sociale medie opslag og anden marketing – der skal nok være masser af emner, som du kan snakke om i din podcast.

Men lad os komme i gang med de syv tips til content marketing med podcasts…

1. Tekst

Det første punkt er den klassiske lavthængende frugt; tekst. Alt for mange podcastejere bliver lidt for dovne, og for aldrig transskriberet (omdannet lyd til tekst) deres podcast. Og ja, du er nok meget mere glad for lyd end tekst, men det er altså vigtigt at få omdannet din podcast til tekst på din hjemmeside. Din podcast bør også have sin egen landingpage på hjemmesiden, med en underside til hver enkelt episode.

2. Blogindlæg

I forlængelse af tekst kommer naturligt blogindlæg, der er lidt anderledes fordi du her bør tage højde for søgemaskineoptimering (SEO). Det er altså ikke nok, blot at omdanne lyd til tekst i et blogindlæg, det skal også struktureres i forhold til SEO, så det bliver en fornøjelse, at læse for både læseren og Google. Men når du bruger lidt ekstra tid på blogindlæg bliver du også belønnet med en dybdegående beskrivelse af emnet, der også viser målgruppen din ekspertise på området.

3. Video

Mange podcastejere er begyndt også at filme optagelsen af deres podcast, da du jo slår to fluer med et smæk. Ja, video kræver mere i forhold til udstyr, men du er jo alligevel i gang med opsætningen i forhold til lyden. Du kan selvfølgelig bruge YouTube til dine videoklips, men faktisk har Spotify i efteråret 2021 annonceret video podcasts på deres platform.

4. Grafik

I løbet af dine podcasts kommer der helt sikkert nogle guldkorn undervejs. Du ved de, der steder, hvor det hele lige blev lidt mere spændende. Det er lige de citater du skal omdanne til grafik, som du kan bruge som content på f.eks. sociale medier. Men grafik kan også være en infografik eller en grafisk model, der forklarer emnet i podcasten.

5. Sociale Medier

Det er altså hårdt arbejde at få ideer til nyt content på dine sociale medier hele tiden. Heldigvis hjælper din podcast også på dette område, da du kan promovere den på dine andre kanaler gennem lydklip, kaldet et audiogram. Her kan jeg klart anbefale servicen Headliner.app, som har en masse smarte værktøjer til marketing af din podcast.

6. Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet er en gammel opfindelse, men stadig en stor spiller indenfor marketing, da det er en god måde at holde kontakten til eksisterende kunder. Hvis du eksempelvis udsender et månedligt nyhedsbrev, er det en god idé at inkludere en kort beskrivelse og link til din podcasts – så kan læseren få et overblik over, hvad der er nyt.

7. Netværk

Sidst men ikke mindst; husk at udnytte gæsternes netværk. Det gør du ved at “tagge” gæsterne på dine sociale medie indlæg, og linke til deres hjemmeside, ligesom du gør det nemt for dem at omtale din podcast, når du har været med. På denne måde øger du din rækkevidde, og når ud til en endnu større målgruppe.

Del på

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest

Skal jeg hjælpe dig med din podcast?

jakob linneberg

Jakob Sloth Linneberg

Fuldtids podcaster

Relateret blogs
Podcast landingpage

Podcast landingpage

Podcast landingpage? Dette er en kort guide til, hvorfor du skal have en dedikeret side til din podcast, og 7 ting den minimum skal indeholde.

Læs mere

Tiltræk kunderne, og styrk jeres brand med en podcast

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvorfor er podcasting blevet så populært
  • Hvorfor podcasting virker så effektivt
  • Hvor mange, der lytter til podcast herhjemme

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
ebog om podcast

Få alt at vide om podcasting!

Tilmeld dig og få din guide

jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp med din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING