Denne blog giver dig guiden til, hvordan du varmer dine lyttere op, og endda sælger gennem podcast – også til eksisterende kunder.
Opvarmning af leads med podcasting
Podcasts er et fantastisk værktøj til at opvarme din virksomheds leads. Hvorfor, spørger du? Jo, podcasts er bare et specielt medie, fordi du har din lytters fulde opmærksomhed i en længere periode. Modsat mange andre marketingkanaler, bliver din målgruppe nemlig ikke forstyrret af støjen fra dine konkurrenter, når de dykker ned i din podcast.
Når du har din målgruppes fulde fokus, har du altså masser af tid til at vise hvem du er – og her mener jeg både fagligt og personligt. Din podcast er nemlig både det perfekte medie til at vise din ekspertise og opbygge troværdighed – men også vise din personlighed frem.
Podcast giver et personligt præg
Du skal selvfølgelig kunne løse målgruppens udfordringer, men det er jo også mange andre, der kan – så hvordan skal målgruppen vælge mellem dig og dine konkurrenter? De vælger ofte personen de også godt kan lide. Her kommer podcasting ind i billedet, fordi mediet er perfekt til at give et indblik bag skærmen, fremfor blot en poleret facade.
En god podcast kræver at du viser din personlighed frem, på en autentisk måde – og deler noget af dig selv, f.eks. gennem storytelling. Jeg har lavet en podcast sammen med LAZZAWEB, som du kan læse mere om i denne case, hvor de fortæller om øget troværdighed, større netværk og kendskab i markedet gennem deres podcast.
Værdien er vigtigst
Når du laver din podcast skal du først og fremmest have fokus på at skabe værdi, og ikke forfølge det næste salg.Du skaber værdi ved at hjælpe lytterne med at løse deres udfordringer. Når du kender din målgruppe godt, ved du også, hvilke smerter de oplever i deres hverdag, og her er du jo eksperten som kan hjælpe dem videre.
Må man sælge i en podcast?
Lad os lige slå fast; der er ikke noget galt med at sælge, det skal alle virksomheder, men du kommer ikke langt med en “salg, salg, salg”-tankegang. Salg har sin plads i podcasts, men du skal først have varmet dine podcast leads op, inden de er klar. Podcasts er jo en del af en samlet marketingstrategi, så du kan ikke forvente at alle lyttere går direkte fra lytter til kunde.
I stedet kræver det ofte at sende lytterne videre igennem din marketingfunnel, gennem en leadmagnet som en e-bog eller andet dybdegående materiale. Det gør du med en call-to-action i løbet af din podcast på de tidspunkter, hvor det giver mening, og særligt i slutningen af episoden.
Leads fra dine gæster
Samtidig skal du tænke på at din gæst også bidrager med sit publikum, som først skal lære dig at kende. Men det er da ren luksus, når gæsten på den måde kommer med en masse potentielle leads, indenfor netop dit område. Det er derfor en balancegang i en podcast med gæster, hvor du både skal have gæsten til at fremstå bedst muligt, men også demonstrere din egen ekspertise.
Mersalg til eksisterende kunder
Men vent, der er mere… Jeres podcast kan faktisk også sælge mere til de eksisterende kunder. Hvis I altså gør det helt rigtigt. Metode her kan bruges uanset jeres produkt eller service, men kræver at I har forskellige niveauer af produkter, der naturligt bygger ovenpå hinanden.
Selv efter at I allerede har skabt relation og tillid til eksisterende kunder, kan i sagtens bruge podcasten til at vedligeholde den med jeres ekspertise, og ved at pleje jeres kunder endnu mere. For typisk har i et supplerende produkt, som er det næste naturlige køb for jeres eksisterende kunde. Jeg giver jer et eksempel her på, hvordan det kan gøres:
- Kunden er først og fremmest tilfreds med jeres produkt eller service
- Kunden har vist interesse for mere, og du leder dem videre til podcasten
- Kunden lytter til relevante episoder, og I vedligeholder jeres forhold
- Kunden bliver kontaktet, og I bruger podcasten som fundament for yderligere dialog
- Kunden køber et nyt produkt eller service