Branded podcast for virksomhedsejere

Branded podcast

Branded podcast, eller virksomhedspodcasten, er en unik mulighed for at opbygge et forhold til målgruppen – og understøtte virksomhedens brand.

Hvad er en branded podcast?

Branded podcast er egentlig bare et smart navn for en virksomhedspodcast – altså en podcast af en virksomhed. Men jeg synes alligevel at begrebet branded podcast er relevant, fordi det understreger et fokus på branding. Du kan nemlig ikke bare starte en podcast, og tro at det er endnu en marketingkanal, der fører til direkte salg.

Misforstå mig endelig ikke! En podcast til din virksomhed, kan sagtens føre til salg – men det er ofte andre, mere bløde mål, der er i spil. En branded podcast giver dig nemlig meget mere; øget synlighed, engagement fra målgruppen, større autoritet, adskillelse fra konkurrenterne og adgang til et attraktivt netværk.

Den største fordel med en branded podcast er, at du kan gå i dybden med din ekspertise. Jeg kan ikke komme på andre marketingkanaler, hvor du har en halv times tid i gennemsnit alene med kunden, og det gør bare at du virkelig kan give et indblik i virksomheden, og opbygge et forhold til målgruppen, ved at vise dem, hvad og hvem der er bag facaden.

Du opbygger i nemlig tillid, troværdighed og tilhørsforhold. Mennesker handler i sidste ende med andre mennesker, og ikke med virksomheder. Men din branded podcast handler jo ikke kun om dig, men gennem de historier du fortæller i din podcast, får du positioneret dig og din virksomhed som ekspert på jeres område.

Samtidig skaber podcast-mediet en mere personlig relation til jer, fordi lytterne opfanger de følelser og den passion, som du udtrykker med din stemme. Dermed kan du tale dig direkte ind i deres hjerter, og overbevise dem om, at du og din virksomhed er de rette til at hjælpe med deres problemer.

Salg i din podcast?

Fokus i din podcast er altså på at opbygge virksomhedens brand… så skal du overhovedet nævne dit produkt? Ikke nødvendigvis. Jeg er lidt splittet her, for på den ene side, så ved lytterne jo godt at du som virksomhed, i sidste ende vil have kunder i butikken.

Men det er også 100% sikkert at du ikke får succes, hvis din branded podcast er en stor salgskanal. Det er altså med at finde en balance, hvor du fokuserer på det, der giver værdi for dine lyttere – og nogle gange er det altså dit produkt/service som giver denne værdi.

Din virksomhedspodcast har også en naturlig plads i virksomhedens content marketing, i et samspil med dine andre marketingkanaler – og er en ren guldmine af indhold til de andre marketingkanaler. Podcasten er altså ikke en direkte salgskanal, men en metode til at opvarme dine leads og skabe mersalg til eksisterende kunder.

Lazzatalks: eksempel på en branded podcast

Lad os tage et eksempel med LAZZATALKS – som jeg har omtalt i detaljer her – der er en branded podcast fra virksomheden LAZZAWEB. Virksomheden hjælper andre virksomheder med Google-fokuseret markedsføring, men det er ikke det, som podcasten handler om. I stedet har man taget et skridt tilbage, og snakker i stedet om skalering og vækst af virksomheder – og alle de udfordringer som målgruppen møder omkring netop dette.

Det er altså ikke hemmeligt at det er virksomheden, som er afsenderen af podcasten, men det er ikke selve podcastens fokus. Dog har LAZZAWEB også brugt podcasten til at give et indblik ind bagved virksomhedens logo, og facaden på bygningen, hvilket har opbygget et forhold til målgruppen.

Podcasten har faktisk gjort, at målgruppen allerede kender ejeren Patrik, og virksomheden bag – hvilket naturligt gør det meget nemmere i salgsprocessen. Selvom målet ikke har været leadgenerering, er det klart at podcasten fører til nye leads på sigt, på grund af den positive opfattelse af virksomheden. Samtidig har podcasten givet virksomheden adgang til en lang række prominente gæster, og udvidet netværket – og det er netop de bløde resultater som en branded podcast giver.

Del på

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest

Skal jeg hjælpe dig med din podcast?

jakob linneberg

Jakob Sloth Linneberg

Fuldtids podcaster

Relateret blogs
Podcast landingpage

Podcast landingpage

Podcast landingpage? Dette er en kort guide til, hvorfor du skal have en dedikeret side til din podcast, og 7 ting den minimum skal indeholde.

Læs mere

Tiltræk kunderne, og styrk jeres brand med en podcast

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvorfor er podcasting blevet så populært
  • Hvorfor podcasting virker så effektivt
  • Hvor mange, der lytter til podcast herhjemme

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
ebog om podcast

Få alt at vide om podcasting!

Tilmeld dig og få din guide

jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp med din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING