Det afgørende krydderi, hvis dit content skal skabe flere leads

Skal jeg være helt ærlig overfor dig? Jeg er træt af kedeligt og generisk indhold, hvor der ikke er noget på spil. Der er fokus på “Vi har 40 års erfaring i (indsæt selv ydelse)” fremfor at engagere målgruppen.
 
Det fanger måske den potentielle kunde et kort øjeblik, men er glemt sekundet efter de scroller videre.
 
For det fik ikke ham/hende til at spærre øjnene op. Det fik ikke ham/hende til at trække på smilebåndet. Det fik ikke ham/hende til at føle.
 
(Det samme gælder for Hen’erne)
 
Vi taler for lidt om humor og følelser i denne benhårde businessverden. Men det gamle ordsprog: “De glemmer hvad du sagde, de glemmer også hvordan du sagde det, men de glemmer aldrig hvordan du fik dem til at føle” er mere relevant end nogensinde, hvis din virksomhed skal skille sig ud.
 
Det er vigtigt, at vi taler om, hvordan godt content skal resonere hos målgruppen. For vækker det ikke noget hos dem, så vil dit arbejde være spildt.

Derfor er det afgørende krydderi i dit content-arbejde: Følelser!
start podcast

Før du går i gang med at skabe content

Før du kan gang i med at skabe engagerende content, så er det vigtigt, at du forstår målgruppen. Og nej, du skal ikke springe dette led let og elegant over, blot ved at sige: “Min målgruppe er sælgere eller (indsæt selv målgruppe)”
 
For så har du blot defineret. Du har ikke forstået.
 
Ærligt – så kan det også overraske mig, at der ikke er flere der virkelig har dykket ned i, hvem målgruppen er – Det er ikke bare afgørende for at få succes med jeres content, men også for jeres generelle markedsføring og salgsproces.
Heldigvis er der så mange spørgsmål i kan stille for at blive klogere på målgruppen:
 
  • Hvad drømmer målgruppen om?
  • Hvad er deres største frygt?
  • Hvad motiverer dem til daglig?
  • Hvad frustrerer dem til daglig?
  • Hvilke udfordringer møder de til daglig?
  • Hvad er et nederlag for dem?
  • Hvad tror de på?
  • Hvem er deres største fjende?
  • Hvad er det skeptiske omkring i deres daglige arbejde?
  • Hvad læser de?
  • Hvor søger de information?
  • Hvad er de bange for?
  • Hvad sætter de størst pris på i hverdagen?
 
Hvis I ikke sidder med svaret, så spørg. Spørg forsatan, som Bertel Haarder ville sige. Lav evt. interviews eller spørg i netværket.
 
Brug tid på ovenstående, for det gør det så meget nemmere at skabe godt content.
 

Tidligere på året talte jeg med contentguruen Anne Svinth omkring, hvordan hun definerer content og hvad der adskiller det gode fra det dårlige. Den samtale kan du lytte til her:

Sådan skaber du indhold målgruppen mærker

Hvordan får du så målgruppen til at føle? Der er flere måder at gøre det på, og hvis du kan lave en kombi, så vil det være helt perfekt.
 
  1. Du har hørt den før. Skab værdi!
     
    Apropos at kende målgruppen: Find ud af hvilke konkrete udfordringer, som frustrerer målgruppen til daglig – og løs dem. På den måde inspirerer du målgruppen til at tage handling. Hvis dit tip var afgørende for at løse et bestemt problem, så overhaler du med garanti konkurrenterne indenom. Min kunde TACK International, som sælger kurser, løser i deres podcast TACK Talks forskellige udfordringer indenfor salg, ledelse og personlig udvikling.
     
    Et eksempel på dette kunne være episoder som “Nøglen til konflikthåndtering på arbejdspladsen” og “Lær at samarbejde og kommunikere med DISC”
     
    Men får man virkelig flere betalende kunder af at give sine guldkorn væk på den måde? Svaret er et rungende ja! Det kan du læse mere om i casen her: https://uglifruitproductions.dk/cases/case-tack-international/
 
  1. Skab indhold som hjælper målgruppen med at nå deres mål i livet
     
    Præcis det gør min kunde Business Danmark i deres podcast: Business Lounge. De hverken sælger eller skovler salgsbudskaber ned i halsen på målgruppen. Det eneste de gør, er at hjælpe målgruppen med at performe i en travl hektisk hverdag, hvor arbejdet og familien balanceres. Det gør de i hver episode ved at invitere en gæst ind til en snak om alt fra salg til personlig udvikling. 
     
    Hvorfor gør de så det?
     
    Fordi det ALDRIG kan være en dårlig investering at engagere lige præcis dem, du ønsker som kunder. Effekten kan være svær at måle 1:1, men det er ikke unikt for podcastmediet, for købsrejsen er MEGET sjældent lineær. 
     
    Sandheden er at din content marketing spiller en stor rolle i at forme forbrugerens endelige beslutning – også selvom disciplinen ikke altid får æren i det endelige salg.
 
  1. Underhold, underhold og underhold.
     
    Jeg er kæmpe fan af indholdet, som MarketingGuy spytter ud i deres markedsføring og branding. De er ikke bange for at tage pis på dem selv og marketingbranchen. Ligesom Business Danmark skovler de heller salgsbudskaber ned i halsen på målgruppen. I stedet skiller de sig ud i et blodrødt marked ved at være gakket.
     
    Før du begynder at argumentere for, at det af den grund, må være svært at tage dem seriøst, så tjek lige kundelisten ud: Shaping New Tomorrow, Soundboks, Planet Nusa og.. Nå ja, Jesper Buch kalder dem også de bedste på markedet.

Hvordan smager og føles godt content?

Når målgruppen smager på et stykke content fra dig, skal det føles som om, at indholdet er lavet til dem. De skal føle en eller flere af følgende følelser: Glæde, tillid, inspireret, motiveret, underholdt, fascineret, anerkendt, bekræftet og nysgerrig.
 
Der er helt sikkert flere følelser, som vi kunne sætte på listen, men lad os holde den der.
 
En ting er sikkert. “Vi har 40 års erfaring indenfor (indsæt selv ydelse)” vækker ikke den form for følelser. Det gør kun engagerende content.
 
Tusind tak fordi du læste med så langt. Jeg håber du har fået en idé om, hvad det kræver at skabe engagerende og tillidsvækkende indhold, som får målgruppen til at mærke efter.
 
Selv hjælper jeg virksomheder med at gøre gennem en professionelt produceret podcast, som spiller på målgruppens banehalvdel. En podcast gør det samtidigt nemt at producere indhold til flere digitale kanaler herunder SoMe, hvilket du kan læse mere om her.

Vi ses.

Del på

Relateret blogs

Den ultimative guide til at starte en ørehængende podcast, som tiltrækker nye kunder (Opd. 2024)

Vil du læse mere om, hvordan en podcast kan løfte din forretning? Samt få flere fakta om, hvor effektivt et marketingværktøj en podcast er? Så hent den gratis guide til, hvordan dit firma får succes med podcasting.

Få svar på:

  • Hvordan du får nye kunder med en podcast
  • Hvorfor det virker (Konkrete cases fra virkeligheden)
  • Hvordan du skalerer indholdet til samtlige marketingkanaler

Få en plan til:

  • Hvordan du kommer i gang med podcasting
  • Hvordan du tiltrækker og fastholder lytterne
  • Hvordan du bruger podcasts i markedsføringen
Få alt at vide om podcasting!
jakob sloth linneberg

Vil du have hjælp til din næste podcast?

Få skabt en podcast der tiltrækker lyttere

BOOK 30 MIN. UFORPLIGTENDE SPARRING