Indrømmet, jeg blev overrasket under min research til denne blog. Grunden hertil er, at 73% af B2B-virksomheder verden over havde ‘content marketing’ som en nøglestrategi i 2023 ifølge Content Marketing Institute. Samme år konkluderede Semrush, at 97% af marketingfolk oplevede en vis grad af succes med deres indhold.
Tallene er overraskende høje. Jeg benægter ikke fakta, men de afspejler ikke min opfattelse af virkeligheden.
Så min forargelse må handle om SELVE det content der bliver produceret.
Med det mener jeg, at der er stor chance for, at det content din virksomhed sender ud, er blottet for originalitet, passion og personlighed.
Du kender det. Indhold, der skriger “Se os og hvor gode vi er” frem for at spille på målgruppens banehalvdel.
Jeg bliver træt.
Derfor er der brug for en alvorssnak, hvor vi sammen definerer ægte content og hvorfor det er altafgørende for din virksomhed at prioritere – også selvom du sælger “usexede” ydelser eller produkter.
Til sidst skal vi sørge for, at du går fra følelsen af “en vis grad af succes” til “stor succes” ved at gennemgå tre essentielle steps til at skabe tillidsvækkende og engagerende content.
Hvorfor er content vigtigt at prioritere?
Kunderejsen er ikke længere lineær, som i de gode gamle dage, hvor kold canvas og traditionelle tv-reklamer var i højsædet.
Med Google og sociale mediers indtog har markedet fået en ny spiller, nemlig ‘Research’, som har vendt op og ned på købsprocessen.
I B2B foretager en stor del af beslutningstagerne omfattende research før de træffer en købsbeslutning. Ifølge Kurve Marketing Consultancy undersøger op til 90% mellem to til syv forskellige websites før de træffer en beslutning om køb. Desuden bruger 75% af B2B-købere sociale medier til at træffe købsbeslutninger, hvilket understreger vigtigheden af at være aktiv og synlig på relevante sociale medieplatforme ifølge DemandSage.
Hvis ikke det understreger vigtigheden af at have en stærk online tilstedeværelse, hvor dine sociale medier kanaler og blog er stopproppet med informativt, værdiskabende og underholdende content – så ved jeg ikke, hvad der ellers gør.
Forestil dig den store gevinst ved at være Top of Mind hos din målgruppe, når de er klar til at undersøge markedet for godtfolk med kompetencer som jeres.
Hvis ikke det giver kriller i maven, så bare før musen op til krydset i hjørnet af browseren. Lige der. Ja, præcis. Og så tryk ‘klik’, men vi voksne fortsætter content-snakken.
Du er her stadig? Godt, så lad os fortsætte.
Min definition af content er, at det skal få din målgruppe til at føle. Føle det menneskelige bag virksomheden og hvad I står for og føle at du har oprigtig interesse for deres udfordringer og forstå dem.
Vi taler for lidt om at føle i denne benhårde businessverden, men husk det gamle ordsprog: “De glemmer hvad du sagde, de glemmer også hvordan du sagde det, men de glemmer aldrig hvordan du fik dem til at føle.”
Tidligere på året talte jeg med contentguruen Anne Svinth omkring, hvordan hun definerer content og hvad der adskiller det gode fra det dårlige. Den samtale kan du lytte til her:
Frygten for at virke uprofessionel
“Jamen, Jakob – Den form for indhold passer ikke til vores branche, hvor flertallet er formelle og stive.” *host* Bullshit! *host*
Selvfølgelig er der forskel på brancher, men at antage, at målgruppen i “professionelle” sektorer (som finans, jura eller medicin) ikke værdsætter underholdende elementer i det content, de modtager, er en løgn.
Det handler om at finde balancen, hvor man respekterer fagligheden, men også søger måder at gøre indholdet mere engagerende og mindeværdigt.
De 3 essentielle steps til at skabe engagerende og tillidsskabende content
Step 1: Kend din målgruppe – en gammel traver
Jeg siger det lige igen. Alt for mange virksomheder taler om, hvor fantastiske deres produkt eller ydelse er og glemmer at det ikke interessere målgruppen. Målgruppen vil inspireres, målgruppen vil føle og de går kun op i ”What’s in it for me?”
Det kan også overraske mig, hvor mange der ikke har defineret deres målgruppe og virkelig dykket ned i, hvem de er. Det er ikke nok at sige, at i forsøger at ramme bredt. Hvem I taler til er vigtigt at forstå – ikke bare for at få succes med jeres content, men også i den generelle markedsføring og salgsproces.
Heldigvis er der så mange spørgsmål i kan stille for at blive klogere på målgruppen:
Hvad drømmer målgruppen om?
Hvad er deres største frygt?
Hvad motiverer dem til daglig?
Hvad frustrerer dem til daglig?
Hvilke udfordringer møder de til daglig?
Hvad er et nederlag for dem?
Hvad tror de på?
Hvem er deres største fjende?
Hvad er det skeptiske omkring i deres daglige arbejde?
Hvad læser de?
Hvor søger de information?
Hvad er de bange for?
- Hvad sætter de størst pris på i hverdagen?
Hvis I ikke sidder med svaret, så spørg. Spørg forsatan, som Bertel Haarder ville sige. Lav evt. interviews eller spørg i netværket.
Step 2: Skab indholdet
Okay, nu kender du alt (eller det meste) til målgruppen. Nu kan du skabe content, som spiller på deres banehalvdel. Men jeg er ikke naiv. Jeg ved jo også, at din tid er knap. Så det er vigtigt vi kan skabe engagerende content – HURTIGT!
Hvordan gør du så det? Nu lyder jeg nok en smule biased, men løsningen er en podcast.
Med en podcast kan du skabe indholdet målgruppen efterspørger og med få ressourcer genbruge dit content på samtlige marketingkanaler (SoMe, Blogposts og Nyhedsbrevet).
Jeg vil ikke gå i dybden med, hvordan du skaber din kommende podcast her. I stedet vil jeg sende dig videre i “systemet”. Du finder den nødvendige viden lige her:
Step 3: Tilsæt tålmodighed og vær vedholden
Sådan! Nu har du for alvor støbt fundamentet, der kræves for at skabe engagerende og tillidsvækkende content til målgruppen. Problemet er, at du nu står overfor udfordringen, hvor de fleste støder panden mod muren og ikke rejser sig igen:
Manglende tålmodighed og vedholdenhed.
Det er de to essentielle krydderier, som fuldender content-strategien.
Tålmodighed fordi resultaterne ikke viser sig med det samme.
Vedholdenheden fordi du ikke opnår resultater uden.
Sandheden er (og det sørgelige er, at du ved det godt):
-
Potentielle kunder strømmer ikke til dit B2B-nyhedsbrev, efter de første sendte mails.
-
Det ensomme og enkeltstående LinkedIn-post gør dig ikke til en Thought Leader i branchen.
-
Du bygger heller ikke en engageret og solid lytterskare til din (kommende) podcast uden tålmodighed (medmindre du er Mads Steffensen, hvilket du højst sandsynlig ikke er.)
Hvis din virksomhed skal lykkes, skal der afsættes tid og ressourcer til at skabe engagerende content.
Afterwords
Intet af det jeg skriver er rocket science eller kommer som et chok for dig som marketingansvarlig. Desværre har historien vist igen og igen, at det simple nødvendigvis ikke er nemt. Det kræver en solid indsats at engagere målgruppen.
Derfor må konklusionen være: Mærkbar markedsføring og branding kræver engagerende content, vedholdenhed og tålmodighed.
Tusind tak for at læse med så langt. Jeg håber, at du har fået en masse guldkorn med og virker det stadig uoverskueligt, så book endelig 30 min. uforpligtende sparring med mig her. Jeg glæder mig til at snakke med dig.